Japan in augustus door Nancy

Ohara

Dit jaar had ik niet zoveel zin om op vakantie te gaan, vanwege mijn gezondheidsproblemen. Maar daar was mijn man het niet mee eens, hij vindt immers dat we hard hebben gewerkt en we nodig op vakantie moeten. Zo gezegd, zo gedaan. Hij had een korte vakantie van twee weken naar Japan geregeld. Samen met mijn man vertrokken we naar Japan. De vlucht duurde 11 uur rechtstreeks naar Japan. We komen daar aan in Osaka en gaan meteen door naar Ohara. Een klein dorpje net buiten Kyoto.  In Ohara aangekomen voelde ik  meteen de rust. De omgeving straalde zoveel rust uit en het was heel mooi om te zien. We konden  heerlijk wandelen in de mooie omgeving en dat hebben we ook gedaan. Ondanks de hitte, want warm was het wel.

Voordat we gingen eten gingen we even opfrissen. Dat deden we in de onsen. Het is de bedoeling dat je eerst jezelf afspoelt en daarna heerlijk in een heet bad gaat liggen. ’s Avonds genoten we  van een heerlijke diner. Dat bestond uit een pan die op tafel stond met miso, diverse groenten en vlees die we zelf in moesten doen. Daarnaast kregen we ook kleine bij- gerechten als zuur, visjes, ingemaakte groenten en een kleine misosoep. We hadden allebei de Yukata (soort badjas) aangetrokken die we in de kamer hadden gevonden. Dit is een mooie verwennerij na al die uren vliegen om zo je dag te beëindigen. Ook al is op de grond zitten tijdens het eten wel erg wennen.

‘s Ochtend kregen we Japans ontbijt. Dat bestond uit rijst, gegrilde zalm, tofu met bonito vlokjes, ingemaakte zuur, gekookte champignons, aardappelsalade. En dat allemaal zo mooi opgediend in kleine verschillende bakjes.

Japan Ohara Diner Minshuku

Kyoto

Na het heerlijke ontbijt vertrokken we naar Kyoto. In Kyoto staat de stad vol met tempels en de sfeer is magisch. Kyoto is een culturele centrum van Japan. ’s Middags hebben we even de buurt verkend. We zagen enkele mannen en vrouwen die rondliepen in kimono’s. Zo mooi om te zien hoe modern en oude tradities samen gaan. ’s Avonds hebben we ons tegoed gedaan bij een Izikaya. Dit is een soort Japans eetcafé. Allemaal kleine, diverse gerechten en dat natuurlijk samen met heerlijke sake’s.

De volgende dag gingen we naar het  Apenpark in Iwatayama ( de enige plek waar de apen vrij rondlopen en de mensen in een huisje zitten als je de apen wilt voeren) . De tocht er naar toe is erg leuk om te doen en de beloning is als je boven bent en de apen ziet. Omdat het weer zo lekker was gingen een aantal apen een duik nemen in het water. Ze waren heerlijk aan het ravotten met elkaar in het water. Na dit heerlijke bezoek vervolgen we onze tocht naar een tempel. De Adashino Nembutsu-ji tempel is een bijzondere tempel met duizenden beeldjes. Hier liggen de mensen begraven, die zich geen graf kunnen veroorloven. Onderweg kon je ijsbier kopen, maar dat vonden we beiden nog erg vroeg in de ochtend. We hebben nog even in het Bamboebos gelopen.  We stopten ergens om wat te drinken in een koffiehuisje dat gerund wordt door twee oude mensen. Het was heerlijk vertoeven daar. ’s Avonds was het weer tijd om te eten. Wederom naar een Izakaya gegaan. Mensen denken altijd dat in Japan alleen maar sushi te verkrijgen is, maar er is meer. Heel veel meer.

Miyama no Kayabuki no Sato

De volgende dag met Japanse vrienden naar een dorpje gegaan, waar de huizen unieke rieten daken hebben vanwege de dikke pak sneeuw, die hier in de winter valt. Bijna daar aangekomen zagen we veel wielrenners. Er was vast een evenement. Wel leuk omdat te zien. De toer van Japan zeiden we tegen elkaar.  In het dorp kregen we een rondleiding, de gids vertelde over het wel en wee van het dorp. ‘s middags heerlijk gegeten bestaande uit :gegrilde hertenvlees, hertenbiefstuk, groenten die je in de miso moest koken aan tafel, zuur, sla, misosoep en rijst. Als toetje kregen we bananentaart en fruit.

Na het eten ging de toer weer door naar een Indigo museum. Erg leuk, want de oude man die daar werkt, was vroeger naar Rotterdam gekomen. Hij kon er veel over vertellen. Moe en voldaan gingen we weer terug naar ons hotel. In de avond was er bij het rivier allemaal eetkraampjes, daar gingen we even een kijkje nemen. Het zag er mooi allemaal mooi uit en lekker. Maar we hadden besloten om in een restaurant wat te gaan eten. Het was weer heel lekker allemaal.

Japan Ohara Diner Minshuku  Japan Miyama Indigo Museum

Kyoto

Het hotel was volgeboekt, maar we waren de enige van de gasten in het hotel, die het Japans ontbijt hebben genomen. Mensen weten niet wat ze missen. We vertrokken vroeg om naar de tuin van de Tofukuji tempel in het zuiden van Kyoto te gaan. Reizen met de trein in Japan is erg leuk. De conducteurs, controleurs en machinist van de trein hebben zo hun dingen, die ze moeten doen. Zoals de machinist die alles aan moeten wijzen wat hij doet. Hier staan de mensen keurig in de rij in de aangewezen plekjes op de grond gemarkeerd. Eerst stappen de mensen uit en daarna stappen de mensen in de trein. Zou ook hier zo moeten zijn, maar jammer genoeg gebeurd het niet in Nederland. De tuinen is zo sereen en vredig. Bij alles is goed nagedacht toen de tuin aangelegd is en daarna ook dagelijks nauwkeurig onderhouden. Zo mooi zo perfect.

In Japan heb je om de hoek zowat een frisdrank/koffieautomaat. Je kan warme of koude koffie uit de automaat krijgen. Wat opvalt is dat je in Japan kan kiezen tussen zwarte koffie zonder suiker of koffie met melk en suiker. Zwarte koffie met suiker of koffie met melk zonder suiker kennen ze niet. Ook vind je overal toiletten met heel veel verschillende knopjes voor brilverwarming, billen wassen, muziek en zelfs doortrekgeluid. De toiletten zijn allemaal mega schoon en gratis.

We liepen langs gracht bij het filosofen pad en daar zat een man die ons riep. Hij had bootjes van bamboeblaadjes gemaakt en daarin drie bloemen gelegd. Wij kregen ieder een bootje en die moesten we in het water gooien. Bleef het overeind, dan zou het je geluk brengen. Bij ons beiden was dat zo. Hij had ook nog even uitgelegd hoe hij de bootjes heeft gemaakt en maakte foto’s van ons. Wij namen afscheid van hem en gingen weer terug richting ons hotel.

Japan Kyoto Adashino Nembutsu Ji Tempel  Japan Kyoto Japanse Makaki

Nadat we uitgerust hadden in het hotel gingen we weer naar buiten toe. We liepen de kant van de Geishawijk. Wandelen in de buurt waar de Geisha’s zijn is ook een mooie omgeving. Daar zagen we veel mooie dames met kimono’s rondlopen. Natuurlijk hebben we daar foto’s van gemaakt. Even langs de Kabuki theater gelopen en zo richting het hondencafé. In het honden café zouden allemaal Shiba inu’s zijn. Ik was erg nieuwsgierig hoe het er aan toe zou gaan bij zo’n hondencafé. Ik heb mijn man zover gekregen om er naar toe te gaan. We betaalden voor een half uur bij de hondjes te zitten en kregen elk een drankje. Laat ik zo zeggen, het was een ervaring, maar voor mij hoef dat niet nog een keer. Ik begrijp wel waarom de Japanners daar graag naar toe gaan. Niet iedereen heeft de ruimte/tijd om een hond thuis te hebben. Maar ik heb het meegemaakt.

Vergeet ook niet dat je in Kyoto goed kan winkelen en eten. Je hebt zoveel keus aan eetgelegenheden. Je hebt een markt in Kyoto, die overdekt is en daar verkopen ze inktvisjes en in het kop van de inktvis stoppen ze een gekookte kwartelei erg lekker. Het is gebruikelijk dat je ter plaatste het op eet en niet met je stokje rondloopt en op eet. Het was erg lekker.

De volgende dag heerlijk geshopt en rustig aan gedaan. De allergrootste Torii bezocht, naar een sportstadion gegaan waar ze Kendo beoefenen. Het was zo leuk om te zien dat we vergaten dat we een afspraak hadden bij een Tepanyaki restaurant. Dus moesten we snel haasten om op tijd daar aanwezig te zijn. Het eten was weer mega lekker en wat een belevenis. De kok kookt voor je neus. Alles is zo vers en lekker.

Japan Kyoto Tepanyaki Restaurant  Japan Kanazawa 21st Century Museum

Kanazawa

‘s Ochtends vroeg gingen we richting Kanazawa met de trein. Het was een leuke treinrit van 2 uur. De trein heet Thunderbird en vertrek vanaf perron 0. Daar aangekomen zijn we meteen naar de markt gegaan. Mooie overdekte markt met mooie verse producten. We hebben wat stokjes uitgeprobeerd en de één was nog lekkerder dan de ander. Via het grote kasteel van Kanazawa  liepen we naar de aangrenzende tuin. De tuin is schitterend, mede door het stralende weer dat we hadden. Al was het wel erg heet. Deze tuin wordt dan ook wel gezien als één van de drie mooiste tuinen van Japan. Met telelens ongegeneerd mooie foto’s gemaakt van een groepje dames in kimono’s.

We besloten om even snel wat te gaan lunchen en dat werd Japanse curry. Daarna naar het moderne kunstmuseum “21st Century Museum of Contemporary art” We moesten wel erg lang in de rij staan bij de kassa, maar het was in ieder geval wel een stuk koeler dan buiten. Wij vinden het nep zwembad duidelijk het hoogte punt van het museum.

Kanazawa heeft zowel een samuari als een geisha wijk. Omdat we, in verband met de tijd, moeten kiezen en we de geisha wijk al in Kyoto hebben gezien, gaan we naar de wijk van de Samurai. De Samurai huizen zijn ommuurd, dus je loopt tussen de muren over straat, maar er zijn enkele huizen als museum ingericht en die kun je dus bezichtigen.

Gujo Hachiman

De treinreis naar Gujo Hachiman was lang waarvan het grootste deel in een heel klein boemeltreintje. In dit kleine plaatsje in de bergen is het plastic food (wat je in alle restaurant etalages in Japan ziet) uitgevonden. In Gujo Hachiman is een beroemd dansevenement  ( Gujo Odori  festival) in de tijd dat we daar zijn. De mensen trekken ’s avonds hun kimono aan en dansen. Voor een maand lang wordt er elke avond 3 uur lang gedanst. Jong en oud doen mee en wij natuurlijk ook. Dezelfde dag kregen we nog les hoe de danspasjes gaan. Er zijn tien verschillende dansen. We hebben er drie geleerd.

Boven op de berg ligt een kasteeltje dat we hebben bezocht.Met een leuke wandeling zijn we de berg af gegaan. De riviertjes die door het dorp loopt is vol met spelende kinderen die in de hitte wat afkoeling zoeken. Een vrolijk gezicht. Even rondgelopen in het dorpje, gesmolten ijs gemaakt waar ze plastic food maken en genoten van een zeer uitgebreid Japans diner in de ryokan (Japans hotel) voordat we ons weer opmaakte voor een nieuwe avond dansen. Al hebben wij het na 1 uur dansen wel gezien. 3 uur is net iets te veel. Wel leuk voor de variatie dat beide avonden op een andere plek gedanst wordt.

Japan Gujo Hachiman Landschap Rivier  Japan Gujo Hachiman Festival Orkest

Tokyo

We reisden door naar Tokyo. In Tokyo zie je eeuwenoude tradities en hypermoderne in elkaar verweven. Het valt me op dat je in deze mega stad niet 2D, maar 3D moet denken om de weg te vinden. Want overal zijn verschillende lagen met wegen, metro’s, ondergrondse winkelcentra, doorgangen onder en boven langs, ga zo maar door. Hier in deze stad kan je alles doen. Je verveelt je nooit en de stad is eindeloos.

We hebben een kunstzinnige kamer in het Park hotel. Dit hotel heeft één verdieping met verschillende thema kamers ingericht door kunstenaars. We hebben besloten om wat rustige te gaan doen vandaag. Morgen wordt het een drukke dag.

De volgende dag nemen we de monorail naar het eiland Odaiba om naar de TeamLab Borderless tentoonstelling te gaan Dit was zo mega bijzonder, dat het eigenlijk niet uit te leggen is. Je loopt door donkere kamers met licht effecten en licht kunstwerken. Vaak weet je niet eens waar de kamer begint of ophoudt en we waren dan ook nog wel eens de weg kwijt. Super de moeite waard en we hebben daar uren rondgebracht. We keken onze ogen uit.

Naast de TeamLab Borderless was de Toyota showroom, waar ze een simulator hebben, dan voel je hoe het is om in een Formule 1 wagen te zitten of in een Toyota rally wagen.

Japan Tokyo Park Hotel Kamer  Japan Tokyo Teamlab Borderless

Voor het avondeten was het plan om het visrestaurant, waar je zelf je vis moet vangen, uit te proberen, maar deze was helaas al volgeboekt. Als alternatief hadden we op internet een onbeperkt shabu shabu restaurant ontdekt.

De laatste dag zijn we eerst naar de Kiyosumi tuin geweest waar ze een schitterende vijver hebben met verschillende soorten schippadden, inclusief een soort met een grappige lange neus. Gelukkig waren we al dicht bij het Edo museum toen het begon te regenen. Toen we eruit kwamen was het weer droog. Vlak naast het Edo museum ligt het Sumo stadion. In het stadion is een sumo museum, maar beide keren dat ik hier ben geweest was hij dicht. Wel hebben we een sumo maaltijd voor de lunch gegeten bij een restaurant in de buurt. In dit restaurant zijn ’s avonds geregeld sumo demonstraties, maar niet tijdens de lunch. Geeft niets, het eten was lekker.

Achteraf ben ik toch mega blij dat ik op vakantie ben gegaan. We hebben zoveel moois beleefd samen. Al met al een geslaagde vakantie.