10-daagse rondreis door Taiwan in oktober door Henk

Donderdag 17 oktober vertrokken vanaf Amsterdam met de KLM naar Taipei. Goede vlucht, op tijd vertrokken, en 40 minuten voor planning, na 11u en 20 minuten, in een krap zittende stoel, maar met een fantastisch leuke stewardess, die veel met ons kletste en drankjes bracht, in de middag aangekomen op de airport in Taipei. Ook onze koffers waren er al snel, en onze chauffeur stond ons al op te wachten. Nog snel even wat geld gepind (15000 NT$ elk; achteraf gezien veel te veel), en hup naar ons hotel.

Hotel checkinn in Taipei vlakbij metro station Xingtian Temple.  Een goed hotel, alhoewel wat kleine kamer + bedden, en het ontbijt ‘s ochtends is niet je van het. Maar dat is vaker in de grote steden, en op zich was het wel goed.

De 1e  dag best wel vermoeid na een lange vlucht, dus eerst maar even wat rondwandelen in de omgeving van het hotel, en gelijk maar even Xingtian Temple bezocht. Daarna maar ergens naar binnen gestapt, om iets te eten.  Terug naar het hotel, om de koffers verder uit te pakken, en daarna nog even met de metro naar Shilin nightmarket. Erg gezellig, en veel lekkere hapjes. Wat hapjes geprobeerd, en in een ijssalon een grote SnowFlake ijscoupe naar binnen gewerkt.  Daarna maar weer terug naar het hotel en vroeg naar bed.

De 2e dag ’s ochtends na het ontbijt met de metro de stad verder verkennen. Dagpas gekocht voor 150 NT$, waarmee je onbeperkt de gehele dag overal kunt reizen.  Eerst naar Elephant Mountain voor de nodige beweging. Zeker de moeite waard, met als beloning een fantastisch uitzicht op Taipei en de Taipei 101 toren. Maar kost wel de nodige inspanning.  Daarna naar Taipei 101 toren. Hierbinnen wat rondgedwaald en een uitstekende lunch genomen in de Food Court. Verder naar Chiang Kai-shek Memorial Hall, Longshan Temple, , National Palace Museum (wel 45min lopen vanaf metrostation), en nog wat diverse stops. Rond 18u terug naar het hotel, even omkleden, en in de buurt Taiwanese Beef Noodle soup gegeten. ’s Avonds nog even naar Raohe Nightmarket.

De 3e dag ’s ochtends na het ontbijt werd onze auto gebracht. Een goed uitziende, en ook lekker rijdende, Toyota Vios. Een after-market navigatiesysteem aanwezig met al onze hotels al voorgeprogrammeerd. We wilden echter ook diverse stops tussenvoegen, maar dat ging helaas niet. Alles was in het chinees, en de coördinaten opgegeven in de informatie van Iki Travels bleken in dit apparaat niet het gewenste resultaat te pakken, als de juiste coördinaten al ingevuld konden worden.  Maar gelukkig hadden we kaarten van Taiwan in Google Maps op onze smartphone gedownload, en konden we daar mee uit de voeten.  Op naar Xiao Wulai. De Skywalk bridge viel tegen, maar wel meer touwbruggen, en best wel leuke omgeving. Maar aan het eind, na al die bruggen, en trappen, was er niet echt zin, om datzelfde stuk  zo’n 3km terug te lopen. We dachten dat we wel via een andere kant ook terug zouden kunnen. Helaas geen bekende aanknopingspunten, en ook Google Maps weigerde dienst.  Maar wat gaan lopen, en bij een woning de mensen daar aangesproken. Bleek er iemand te zijn die wel Engels sprak, en die ons de weg wees, en zei dat het ongeveer 30 a 40 minuten lopen zou zijn. Tegelijk vroeg hij of we honger hadden, en nodigde ons uit om binnen aan tafel te komen zitten en mee te eten.  Deze man was een producer, en zou diezelfde middag een film gaan opnemen over Taoïsme, waarbij ook de regisseuse, en een hele familie als acteurs binnen in de woning aanwezig was. Lekker gegeten, en na het eten heeft de man ons ook maar met de auto teruggebracht naar de parkeerplaats in Xia Wulai (het zou in werkelijkheid meer dan een uur lopen zijn geweest).

Op naar Sun Moon Lake, maar daar de vertraging in Xia Wulai, en onderweg nog behoorlijk wat file door een of ander vliegerfestival, kwamen we pas na 19u in het donker aan bij ons hotel in Sun Moon Lake. Een prachtig hotel met een mooie grote kamer, en 2 grote bedden. ’s Avonds alleen nog even wat gegeten in een plaatselijk restaurant, en wat rondgelopen bij het meer.

Doordat we de vorige dag pas in het donker bij Sun Moon Lake aangekomen waren, op de 4e dag ’s ochtends na het ontbijt (redelijke wat keus) eerst maar eens de omgeving verder verkend, en begonnen met een bezoek aan de Wen Wu tempel, en de Ci-en pagode.  Rond het middaguur maar vertrokken richting Tainan, en daar Fort Zeelandia bezocht. Daarna verder naar Fo Guang Shan Buddha Museum, om wederom ’s avonds in Kaohsiung bij ons hotel aan te komen.  Weer een prachtig mooi hotel, waarbij we een upgrade van de kamer hadden, met 2 grote kingsize bedden. In Kaohsiung bij een hotpot restaurant eerlijk gegeten, en daarna in het hotel aan de bar nog even een lekkere borrel (ik een gin-tonic, en mijn vriend een dubbele whiskey) genomen.

De 5e dag afgereisd naar het zuiden (Kenting National Park).  Ergens in de middle of nowhere Eternal Flame gezien, en daarna in een van de dorpen aan de kust, de auto geparkeerd, om lekker even te ontspannen bij een strandtentje. Hier werd lekkere koffie gemaakt, en we hebben er ook heerlijk gegeten. Ruim 2 uurtjes lekker aan het strand doorgebracht. Daarna nog even naar Eluanbi Lighthouse, die helaas in de steigers stond voor renovatie, maar wel een leuke plek. Rond 17u daar vertrokken, wat uiteindelijk veel te laat bleek te zijn, om nog naar her volgende hotel in Zhebin te gaan.  Eerst nog 30km door de bergen, met al invallende duisternis, en halverwege complete duisternis. Pikdonker, met toch wel veel vrachtverkeer. Als zeer ervaren chauffeur wel te doen, maar niet echt prettig. Na deze donkere bergweg, nog een heel stuk in het donker langs de pacifische kust naar Zhebin.  Bijna half 8 ’s avonds daar aangekomen. Een groot hotel met hot springs, maar verder in de buurt geen andere afleiding dan andere hotels.  Koffers naar de kamer, en snel naar het hotelrestaurant, alwaar al werd opgeruimd. Buffet was wel open tot 20u, maar er was verder niemand totdat wij om 19:40u nog aan kwamen zetten.  Wel erg goed gegeten.  Na het eten lekker in de outdoor hot spring, waarbij het water een temperatuur had van ongeveer 39 graden Celsius.  Heerlijk.  De kamer in het hotel was wel lekker groot, met ook 2 grote bedden, maar het sanitair was wel minder. Het ontbijt de volgende dag daarentegen wel weer goed.

De 6e dag op naar Hualien, met onderweg stops bij Xiaoyeliu, Running Water Up, Sansiantai Bridge en het markeringspunt van de kreeftkeerskring (grens tussen tropen en subtropen). Ook nog een stop in een klein dorpje om te gaan eten.  Veel restaurants gesloten, maar net toen we besloten om maar iets bij de 7 Eleven te gaan eten, zagen we een klein buffetrestaurant, waar een Amerikaanse backpacker naar buiten kwam.  Heerlijk gegeten voor slechts 90NT$ per persoon. Hier ook nog een nederlandse ontmoet, die 1,5 jaar op backpack reis was (had haar huis verkocht, en baan opgezegd, om via Rusland, Mongolie, China, Tibet, Kazachstan, nu in Taiwan te zijn , met plannen voor Zuid-Korea, Nieuw-Zeeland en Canada).  In Hualien wederom een prachtig mooi hotel, met grote kamer en 2 grote bedden. In Hualien ’s avonds eerlijk gegeten in een Curry restaurant.

De 7e dag vanuit Hualien op naar de Taroko kloof. Prachtig gebied, om doorheen te rijden, foto’s te maken, en mooie wandelingen te maken.  Met gemak een dag vermaak.  ’s Avonds terug in het hotel gegeten, aangezien het buiten plens regende.

De 8e dag na Hualien een stop gemaakt bij Qinshui Cliff, en behalve een stop om wat te eten, verder niets meer. Lange tijden stilstaan op veel plekken door wegenbouwers, en we moesten wel uiterlijk 17u terug bij ons hotel in Taipei zijn om de auto weer in te leveren.  Dat is gelukt, en na betaling van 443NT$ voor tol, konden we onze eigen gang weer gaan.  Dat betekende voor ons met de metro naar Ximending. Zeer druk en erg gezellig. Lekker wat lopen shoppen, en eerlijk gegeten bij een Japans restaurant.

De 9e dag in Taipei nog tot 21u ’s avonds, alvorens onze chauffeur ons naar de airport zou brengen. Ervaring met het minder goede ontbijt in hotel Checkinn in Taipei, had ons al heerlijke broodjes bij de bakker doen kopen, die naast de ingang van het metrostation zat (slechts 20m naast het hotel). Met de metro eerst naar Martyrs’s Shrine, en daar de wisseling van de wacht nog gezien. Daarna naar het gezellige Tamsui, om vervolgens naar Taipei 101 te gaan voor het avondeten.  Verder in het hotel gewacht tot onze chauffeur kwam, en ons naar de airport bracht.  Met de KLM weer terug naar Amsterdam. Weer een krappe stoel, helaas niet weer zo’n leuke stewardess, en een vluchttijd van dit maal 13 uren, kwamen we de volgende ochtend vroeg aan op Schiphol.

Conclusie:  een fantastisch mooie reis, goede hotels (in Taipei iets minder, en in Zhebin qua sanitair wat minder), heerlijk weer (alleen op de 2e dag 2 plensbuien, op de 6e dag onderweg in de auto een plensbui, en op de 7e dag ’s avonds; temperaturen overdag van 26 in Taipei tot 32 in Kaohsiung en het zuiden, en ’s nachts 21 in Taipei en 26 in Kaohsiung), goed zelf te rijden (wel auto’s die links en rechts inhalen + vrachtwagens en scooters die de maximum snelheid negeren) , vriendelijke mensen (alhoewel de meesten alleen chinees spreken) en goed rond te komen met een klein budget.