Reisverslagen

Hieronder treft u reisverslagen aan van iki Travels medewerkers en reizigers die met ons op vakantie zijn geweest. Klik verder om volledige reisverslagen te lezen.

Jeeptour in Phnom Kulen Cambodja door Andre

Andre is in Cambodja met een Jeep tour meegegaan. Ontdek een stukje Cambodjaanse cultuur, terwijl je het eenvoudige leven in de natuur ervaart. Dit zijn de elementen van een 2-daagse tour door Phnom Kulen, een magische berg.

Dit jaar had ik niet zoveel zin om op vakantie te gaan, vanwege mijn gezondheidsproblemen. Maar daar was mijn man niet mee eens, hij vindt immers dat we hard hebben gewerkt en we nodig op vakantie moeten. Dus had hij een korte vakantie van twee weken naar Japan geregeld. Zo gezegd, zo gedaan. Samen met mijn man vertrokken we voor twee weken naar Japan. De vlucht duurde 11 uur rechtstreeks naar Japan. We komen daar aan in Osaka en gaan meteen door naar Ohara. Een klein dorpje net buiten Kyoto.  In Ohara aangekomen voelde ik  meteen de rust. De omgeving straalde zoveel rust uit en het was heel mooi om te zien.

Vandaag loop ik weer een ander stuk van de Shinetsu. Vandaag loop ik een deel van sectie 5. Sectie 5 staat erom bekend om het meest intensieve deel van de Shinetsu trail te zijn. Gisteren heb ik een deel van sectie 2 gelopen, wat volgens mijn gidsen juist ‘’het makkelijkste deel was’’. Volgens mijn gidsen bestaat sectie 2 uit veel ‘’ups and downs’’. Vandaag meld ik me weer om 9 uur bij de receptie van het Madarao Kogen hotel na een goed ontbijt. De manager van het hotel brengt me naar het beginpunt van sectie 5: de Sekida pass.

Ik ben al een tijd lang aan het aftellen naar dinsdag 3 september. Eindelijk is het zo ver! Vandaag vlieg ik naar Japan waar ik de komende tien dagen een rondreis ga maken – een gevarieerde reis met zowel grote steden als de alpen en platteland. Ik ben al langer ontzettend benieuwd naar Japan: ik heb in 2013 een jaar Japans gestudeerd en heb tijdens mijn studie Koreaans ook colleges over Japanse geschiedenis gevolgd.

Vandaag vlieg ik met Cathay Pacific via Hong Kong van Amsterdam Airport Schiphol naar Taiwan Taoyuan International Airport.

Ik kom rond 11 uur ‘s ochtends aan in Taiwan en neem de MRT (Mass Rapid Transport oftewel de metro) naar de stad. Ik heb dit keer heel last minute besloten om naar Taiwan te gaan en toevallig zijn mijn ouders hier al op vakantie. Mijn eerste dag in Taipei is de enige dag dat zij ook in Taipei zitten dus wij halen wat gefrituurde dumplings (pot stickers) en gaan gelijk op pad. Wij hebben als familie al vijf jaar in Taiwan gewoond en kennen Taipei dus al heel goed maar toch is het leuk om alle bekende plekjes weer te bezoeken.

De zelfde man die ons gisteren mee nam naar de killing cave en de batcave nam ons vandaag in zijn tuk tuk mee naar de oude bamboe trein. En oud spoor liep door rijstvelden naar een plaats waar wat kraampjes waren speciaal voor de bamboe trein. Het treintje dat bestond uit een plank van bamboe, twee losse sets wielen en een motor werd op de rails geplaatst en we mochten plaats nemen. Daar gingen we.

De vlucht was lang, maar voor mij was het een hele beleving. Een eigen scherm om films op te kijken, spelletjes te doen of om het vliegtuig vanaf de buitenkant te zien was nieuw. Ook het eten was niet wat ik gewend was. Rijst en noedels mmmmm. Zelfs de hoofdsteun kon zo worden gebogen dat je hoofd niet omvalt als je slaapt en er waren dekens en kussentjes.

Ik vond het eerst apart dat op klaarlichte dag de ramen dicht moesten, maar later begreep ik waarom. Het was nacht in Cambodja, dus moesten we alvast gaan wennen aan het ritme van daar.

Op weg naar Okinawa heb ik een korte overstap op de luchthaven van Taipei. Na 11 uur vliegen ben ik wel toe aan een kopje koffie en ja hoor, het eerste waar ik tegenaan loop in de koffiebar is een stapel blikken met Hollandse stroopwafels. Op dag 1 heb ik nog geen heimwee naar Hollandse producten dus heb ik het maar bij een ijskoffie gelaten.

Gelukkig is de 2de vlucht maar 2 uurtjes en is het hotel in Naha eenvoudig te bereiken met de monorail. Gelijk het bed in rollen, want voor morgen staat er een druk programma op de agenda.

Na 4 maanden in Tokyo gestudeerd te hebben, zie ik eindelijk mijn familie weer. Ik sta vroeg op om ze van Narita Airport op te halen. Op het vliegveld kom ik mijn klasgenote uit Nederland tegen, zij studeert aan een andere school in Tokyo en haalt vandaag ook haar ouders op (wat een kleine wereld). Mijn ouders en broertje zien er moe maar gelukkig uit, het is hun eerste keer in Japan, zelfs de eerste keer in Azië.

We checken in in het hotel in Asakusa en gaan meteen door naar de Sumida rivier vlak bij het hotel. Daar is vanavond een vuurwerk festival. Mooie eerste dag voor mijn familie! Ze zien meteen de prettige sfeer die er op festivals hangt en kunnen genieten van het eten bij de kraampjes.

Donderdag 17 oktober vertrokken vanaf Amsterdam met de KLM naar Taipei. Goede vlucht, op tijd vertrokken, en 40 minuten voor planning, na 11u en 20 minuten, in een krap zittende stoel, maar met een fantastisch leuke stewardess, die veel met ons kletste en drankjes bracht, in de middag aangekomen op de airport in Taipei. Ook onze koffers waren er al snel, en onze chauffeur stond ons al op te wachten. Nog snel even wat geld gepind (15000 NT$ elk; achteraf gezien veel te veel), en hup naar ons hotel.

Hotel checkinn in Taipei vlakbij metro station Xingtian Temple.

En dan staan we weer op Schiphol voor een nieuwe lange vliegreis. Gelukkig wel een rechtstreekse vlucht deze keer en met KLM, dus we hebben ondertiteling.

Na aankomst op de luchthaven van Taipei en transfer naar ons hotel in het centrum van Taipei is het inmiddels al weer halverwege de middag, dus besluiten we vandaag enkel uit te rusten om er morgen tegenaan te gaan. Wel gaan we ’s avonds nog even gezellig uit eten met onze vriend hier in Taipei, die ons op komt zoeken. Hij neemt ons mee naar één van de vele lokale restaurantjes. Wij worden er altijd erg blij van als wij de enige toeristen in een vol lokaal restaurant zijn.

Na een lange KLM vlucht met een overstap in Bangkok arriveer ik in de hoofdstad van Vietnam Hanoi. Het is al in de loop van de middag dus ik ben blij dat ik gelijk kan inchecken in het hotel in het oude gedeelte van de stad. Na een lekkere douche en een uurtje rust ga ik het oude centrum van Hanoi verkennen met het naast liggende centrale meer van Hanoi.

Het is vakantie dus trakteer mijzelf op een Mogjito op het terras bij het enige huis (eigenlijk restaurant) dat aan het meer grenst. Daarna ga ik met een goede vriend, die hier in Vietnam woont aan de overkant van het meer eten. Heerlijk om weer eens op echt Vietnamese eten (niet alleen Vietnamese loempia’s maar wel veel) getrakteerd te worden

Vandaag staat een bezoek aan de havenstad Yeosu op de planning. Yeosu ligt in het uiterste zuiden van het Koreaanse schiereiland. Toch kun je er binnen 3 uur heen vanuit Seoul, want het is de laatste stop op de KTX lijn – de supersnelle trein. Vanuit Suncheon is het ongeveer een halfuur rijden.
We hebben er weer prachtig weer bij. Vandaag staat o.a. de Ocean Rail Bike op de planning. Dit is een route langs – je raadt het al – de zee. Naast de Rail Bike locatie ligt Cafe Bene waar we eerst een kop koffie drinken. Cafe with a view!
De Rail Bike begint makkelijk: je rijdt omlaag en hoeft dus weinig moeite te doen. Aan onze andere kant rijdt een Koreaans gezin. Ze begroeten ons en zwaaien naar ons.

We vliegen op vrijdag 21 juni naar Kansai/Osaka en stappen daar over naar Sapporo. Doordat het daar zeven uur later is dan in Nederland komen we op zaterdag 22 juni in de namiddag aan. Tijdens de tussenstop op luchthaven Kansai naar het postkantoor om de bestelde Pocket Wifi op te halen. Daarmee zullen we de hele vakantie permanent internetverbinding hebben op alle telefoons, de laptop, wat je maar wilt. Erg handig om de weg te kunnen zoeken of Tripadvisor te raadplegen. Of voor Engelstalige informatie over waar je eigenlijk bent.

Vandaag vroeg inpakken om bij het openen van de ontbijtzaal nog even razendsnel een ontbijtje mee te pakken, want we moeten op tijd zijn voor de ferry naar Aomori. We verlaten het prachtige eiland Hokkaido en varen in 4 uur naar het noorden van het hoofdeiland van Japan Honshu. Aomori staat bekend om één van de grootste festivals van Japan en dat is vandaag! Met handen en voeten leggen we uit aan de enkel Japans sprekende medewerkster, dat we de koffers graag in het kantoor van het autohuur bedrijf willen zetten en de auto pas later ophalen. Wij waren precies op tijd voor de 2 uur durende parade met enorme wagens, die mij aan carnavalswagens doen denken. Ondanks de warmte spat het enthousiasme van de danser, fluiters en drummers af.

Het regent licht wanneer we ‘s ochtends vanuit Nagasaki vertrekken met de Express trein naar Shin-Tosu, hier moeten we overstappen op de snelle kogeltrein de shin-kansen om naar Kumamoto – (700.000 inw) te gaan. We logeren hier twee dagen. Het is inmiddels (bijna) droog en we lopen naar het hotel dat twee minuten van het station afligt. Na incheck en koffers afleveren ( officiële incheck is in Japan meestal pas na twee uur) nemen we, net als in Nagasaki, de tram naar de verschillende bezienswaardigheden. Openbaar vervoer is trouwens niet duur in Japan, een enkele rit  per tram kost ongeveer 1 euro.

Kyoto (1.2 milj. inw.) Is de “geboorteplaats” van de cultuur in Japan. De stad heeft meer dan 2000 tempels en 37 universiteiten. We moeten dus keuzes maken waar we naar toe willen. We besluiten om vandaag met het mooie zonnige weer – 20 gr.- naar het Noord-Westen van Kyoto te gaan naar de – Gouden Paviljoen Tempel ( Kinkakuji Tempel). We kopen in het hotel een dagkaart voor de bus ( 500 yen- 4 euro) waarmee we alle bussen in de stad kunnen gebruiken. Eerst nemen we de 206 en stappen over op 59. Door het mooie weer en de voorjaarsvakantie in Japan is het erg druk bij de Tempel. Je moet bij wijze van spreken over de hoofden lopen.

Iedere vier jaar is er ergens op deze wereld een Jamboree en de Nederlandse Scouts maken dan altijd van de gelegenheid gebruik om voor of na de Jamboree een 14 daagse reis te maken door het gastland. De Jamborees doen de Scouts zelf maar voor de overige reisplannen maken ze graag gebruik van de kennis van organisaties die het land kennen. Op 10 oktober 2013 waren mijn collega Marco en ik van iki Travels uitgenodigd voor een verkennend gesprek over de World Jamboree in Japan die plaats zou vinden in Japan. Die avond zaten we in het hoofdkwartier Nederland van de Scouts in Leusden.

Vandaag is het zover, ik ga voor het eerst helemaal in mijn uppie op reis naar Vietnam! Gelukkig heb ik al vaak gevlogen en is Schiphol mij niet helemaal onbekend. Toch is het wel anders in je eentje op reis.
Eindelijk aangekomen in Hanoi, het is alweer 5 voor 8 ‘s avonds. Tijdens de vlucht zat ik gezellig naast een ander meisje uit Duitsland die ook alleen naar Vietnam reisde, wat toevallig! Het was dus toch niet zo’n stille vlucht als ik verwachtte. Bij aankomst merkte ik dat er blijkbaar nog een ander toestel geland was. Na anderhalf uur in de rij voor het visum, kon ik eindelijk mijn koffer ophalen. Tijdens het wachten op mijn visum kwam ik in gesprek met een jongen uit Spanje, ook hij reisde alleen.

Vandaag reizen we door naar Busan. Voordat we de auto kunnen inleveren moeten we eerst nog even tanken. Gelukkig is er een tankstation naast het verhuurbedrijf. Hier wordt de auto nog even gekeurd en stappen we op de shuttle bus naar het vliegveld. Het vliegveld van Jeju is niet groot en we lopen vrijwel meteen tegen de Korean Air incheckbalies aan. De vlucht verloopt voorspoedig en we landen op Gimhae airport binnen een uur. Ook hier loop je uit het vliegtuig vrijwel meteen naar de baggage claim. We kopen een kaartje voor de airport limousine bus en stoppen uit bij Lotte Department Store. Met de aanwijzingen van Kakaomap zijn we vlot bij onze volgende accommodatie.

Vandaag is de grote dag waarop mijn vader en ik vertrokken naar Schiphol voor onze drieweekse trip naar Zuid-Korea. Het is mijn vader’s eerste reis buiten Europa. Het is mijn vijfde keer naar Zuid-Korea, maar dat vind ik niet erg; ik heb alleen maar zin om weer terug te gaan naar het land waar ik 7 maanden heb gewoond en gestudeerd en veel herinneringen heb. Mijn vader is eerder op Schiphol dan ik terwijl hij helemaal uit Friesland moet komen en ik uit Den Haag. De rechtstreekse trein naar Schiphol die ik van plan was te nemen viel uit. Al met al doe ik er anderhalf uur over om op Schiphol te komen. Gelukkig had ik hier rekening mee gehouden.

Samen met mijn vriend vertrek ik vandaag met China Airlines (een Taiwanese luchtvaartmaatschappij) naar Taiwan Taoyuan International Airport. Ik heb zelf zes jaar in Taiwan gewoond en op deze reis kan ik dit prachtig land waar ik ben opgegroeid aan mijn vriend laten zien. Na zo’n twaalf uur vliegen nemen wij de MRT (metro) naar ons hotel in Ximen. Met de Taoyuan Airport express service ben je in minder dan een uur bij Taipei Main Station. Het is nog te vroeg om in te checken dus wij droppen onze koffers en gaan naar Taipei 101. We lopen hier in de buurt even rond en gaan dan lunchen bij Din Tai Fung, hier bestellen we heel veel xiao long bao (soep dumplings). Aah wat is het weer fijn om terug te zijn.

Vanuit Schiphol vliegen we rechtstreeks met KLM naar Colombo in Sri Lanka. Onze chauffeur staat in de aankomsthal op ons te wachten. We worden vriendelijk ontvangen en krijgen ook direct een grote fles water. Na een korte kennismaking worden we naar het eerste hotel gereden. Het is inmiddels al 1:00 uur s ’nachts. Gelukkig ligt het hotel in Negombo, wat maar 30 minuten van de luchthaven is. Na zo’n lange reis is het heerlijk om direct in bed te kunnen duiken. Als we de volgende ochtend wakker worden kan de reis rond Sri Lanka echt beginnen. Ik vind het best spannend, maar wordt direct betoverd door het prachtige strand waar we in de ochtend mogen relaxen.

Vandaag vlieg ik met Korean Airlines vanaf Schiphol naar Kansai International Airport in Osaka. Gedurende de vlucht heb ik een paar filmpjes gekeken (o.a. Crazy Rich Asian), geslapen en lekker gegeten. Een van de maaltijden was een traditionele Koreaans gerecht; bibimbap. Het woord bibimhap betekent letterlijk gemixte maaltijd en bestaat uit rijst met een aantal groenten. Na aankomst in Osaka ga ik gelijk door met een transfer naar Kyoto. Om ongeveer middernacht kom ik aan in het Ethnography hotel, een leuk kleinschalig hotel in het Gion district.

Vandaag vertrek ik van Amsterdam naar Shanghai, om daarna door te vliegen naar Nagasaki. Veel vluchten landen er niet op dit ontzettend schattige kleine vliegveldje. Ik sta dus ook al snel buiten met mijn koffer. Zoeken naar een bus hoeft niet, want dat wijst zich hier allemaal lekker vanzelf. Gelukkig word ik op deze reis verder aan de hand meegenomen, want ik merk dat het tempo aardig hoog ligt. Een bliksembezoek Kyushu!

Op de ochtend van 24 september vloog ik samen met mijn reisgenoten van Haneda Airport in Tokyo naar Aomori Airport in het noorden van Japan. We hadden een strak schema en dus stapten we na aankomst vrijwel direct de bus in, op weg naar de eerste activiteit. Na enige tijd rijden kwamen we aan bij het Wa-Rassen Nebuta museum in Aomori stad. Dit museum geeft meer inzicht in het beroemde Nebuta festival dat ieder jaar van 2 t/m 7 augustus wordt gehouden in Tohoku. Meerdere steden doen mee aan dit festival en iedere stad heeft zijn eigen bijbehorende muziek, dans en praalwagens.

Met de bus naar Schiphol en dan op zoek naar de incheckbalie. Incheckbalie 1a staat er op het bord. Dit blijkt een speciale hal te zijn, in het leven geroepen om de grote drukte op Schiphol te reguleren. Het heeft gewerkt, want ondanks dat de luchthaven er uitzag als Shinkjuku station tijdens de spits, verliep alles ordelijk en redelijk snel. Het was een lange vlucht naar Sapporo de hoofdstad van Hokkaido. We hadden een overstap in Frankfurt en Tokyo. Beide keren was het rennen om het volgende vliegtuig te halen, maar het ging allemaal net goed