Reisverslagen

Hieronder treft u reisverslagen aan van iki Travels medewerkers en reizigers die met ons op vakantie zijn geweest. Klik verder om volledige reisverslagen te lezen.

864 Tienerscouts gaan met hun begeleiders naar Japan

Iedere vier jaar is er ergens op deze wereld een Jamboree en de Nederlandse Scouts maken dan altijd van de gelegenheid gebruik om voor of na de Jamboree een 14 daagse reis te maken door het gastland. De Jamborees doen de Scouts zelf maar voor de overige reisplannen maken ze graag gebruik van de kennis van organisaties die het land kennen.

Op 10 oktober 2013 waren mijn collega Marco en ik van iki Travels uitgenodigd voor een verkennend gesprek over de World Jamboree in Japan die plaats zou vinden in Japan. Die avond zaten we in het hoofdkwartier Nederland van de Scouts in Leusden.

Vietnam in oktober door Sissy

Vandaag is het zover, ik ga voor het eerst helemaal in mijn uppie op reis naar Vietnam! Gelukkig heb ik al vaak gevlogen en is Schiphol mij niet helemaal onbekend. Toch is het wel anders in je eentje op reis.
Eindelijk aangekomen in Hanoi, het is alweer 5 voor 8 ‘s avonds. Tijdens de vlucht zat ik gezellig naast een ander meisje uit Duitsland die ook alleen naar Vietnam reisde, wat toevallig! Het was dus toch niet zo’n stille vlucht als ik verwachtte. Bij aankomst merkte ik dat er blijkbaar nog een ander toestel geland was. Na anderhalf uur in de rij voor het visum, kon ik eindelijk mijn koffer ophalen. Tijdens het wachten op mijn visum kwam ik in gesprek met een jongen uit Spanje, ook hij reisde alleen.

Drie weken Zuid-Korea in april door Janine (week 2)

Vandaag reizen we door naar Busan. Voordat we de auto kunnen inleveren moeten we eerst nog even tanken. Gelukkig is er een tankstation naast het verhuurbedrijf. Hier wordt de auto nog even gekeurd en stappen we op de shuttle bus naar het vliegveld. Het vliegveld van Jeju is niet groot en we lopen vrijwel meteen tegen de Korean Air incheckbalies aan. De vlucht verloopt voorspoedig en we landen op Gimhae airport binnen een uur. Ook hier loop je uit het vliegtuig vrijwel meteen naar de baggage claim. We kopen een kaartje voor de airport limousine bus en stoppen uit bij Lotte Department Store. Met de aanwijzingen van Kakaomap zijn we vlot bij onze volgende accommodatie.

Drie weken Zuid-Korea in april door Janine (week 1)

Vandaag was de grote dag waarop mijn vader en ik vertrokken naar Schiphol voor onze drieweekse trip naar Zuid-Korea. Het is mijn vader’s eerste reis buiten Europa. Het is mijn vijfde keer naar Zuid-Korea, maar dat vind ik niet erg; ik heb alleen maar zin om weer terug te gaan naar het land waar ik 7 maanden heb gewoond en gestudeerd en veel herinneringen heb. Mijn vader is eerder op Schiphol dan ik terwijl hij helemaal uit Friesland moet komen en ik uit Den Haag. De rechtstreekse trein naar Schiphol die ik van plan was te nemen viel uit. Al met al doe ik er anderhalf uur over om op Schiphol te komen. Gelukkig had ik hier rekening mee gehouden.

Rondje Taiwan in februari door Meylin

Samen met mijn vriend vertrek ik vandaag met China Airlines (een Taiwanese luchtvaartmaatschappij) naar Taiwan Taoyuan International Airport. Ik heb zelf zes jaar in Taiwan gewoond en op deze reis kan ik dit prachtig land waar ik ben opgegroeid aan mijn vriend laten zien. Na zo’n twaalf uur vliegen nemen wij de MRT (metro) naar ons hotel in Ximen. Met de Taoyuan Airport express service ben je in minder dan een uur bij Taipei Main Station. Het is nog te vroeg om in te checken dus wij droppen onze koffers en gaan naar Taipei 101. We lopen hier in de buurt even rond en gaan dan lunchen bij Din Tai Fung, hier bestellen we heel veel xiao long bao (soep dumplings). Aah wat is het weer fijn om terug te zijn.

Sri Lanka in november door Eva

Vanuit Schiphol vliegen we rechtstreeks met KLM naar Colombo in Sri Lanka. Onze chauffeur staat in de aankomsthal op ons te wachten. We worden vriendelijk ontvangen en krijgen ook direct een grote fles water. Na een korte kennismaking worden we naar het eerste hotel gereden. Het is inmiddels al 1:00 uur s ’nachts. Gelukkig ligt het hotel in Negombo, wat maar 30 minuten van de luchthaven is. Na zo’n lange reis is het heerlijk om direct in bed te kunnen duiken. Als we de volgende ochtend wakker worden kan de reis rond Sri Lanka echt beginnen. Ik vind het best spannend, maar wordt direct betoverd door het prachtige strand waar we in de ochtend mogen relaxen.

Kyoto, Hiroshima en Kyushu in januari door Meylin

Vandaag vlieg ik met Korean Airlines vanaf Schiphol naar Kansai International Airport in Osaka. Gedurende de vlucht heb ik een paar filmpjes gekeken (o.a. Crazy Rich Asian), geslapen en lekker gegeten. Een van de maaltijden was een traditionele Koreaans gerecht; bibimbap. Het woord bibimhap betekent letterlijk gemixte maaltijd en bestaat uit rijst met een aantal groenten.

Na aankomst in Osaka ga ik gelijk door met een transfer naar Kyoto. Om ongeveer middernacht kom ik aan in het Ethnography hotel, een leuk kleinschalig hotel in het Gion district.

Bliksembezoek Kyushu in december door Nadia

Vandaag vertrek ik van Amsterdam naar Shanghai, om daarna door te vliegen naar Nagasaki. Veel vluchten landen er niet op dit ontzettend schattige kleine vliegveldje. Ik sta dus ook al snel buiten met mijn koffer. Zoeken naar een bus hoeft niet, want dat wijst zich hier allemaal lekker vanzelf.

Gelukkig word ik op deze reis verder aan de hand meegenomen, want ik merk dat het tempo aardig hoog ligt. Een bliksembezoek Kyushu!

Drie dagen Noord Tohoku in september door Eva

Op de ochtend van 24 september vloog ik samen met mijn reisgenoten van Haneda Airport in Tokyo naar Aomori Airport in het noorden van Japan. We hadden een strak schema en dus stapten we na aankomst vrijwel direct de bus in, op weg naar de eerste activiteit. Na enige tijd rijden kwamen we aan bij het Wa-Rassen Nebuta museum in Aomori stad.

Dit museum geeft meer inzicht in het beroemde Nebuta festival dat ieder jaar van 2 t/m 7 augustus wordt gehouden in Tohoku. Meerdere steden doen mee aan dit festival en iedere stad heeft zijn eigen bijbehorende muziek, dans en praalwagens.

Hokkaido in augustus door Marco

Met de bus naar Schiphol en dan op zoek naar de incheckbalie. Incheckbalie 1a staat er op het bord. Dit blijkt een speciale hal te zijn, in het leven geroepen om de grote drukte op Schiphol te reguleren. Het heeft gewerkt, want ondanks dat de luchthaven er uitzag als Shinkjuku station tijdens de spits, verliep alles ordelijk en redelijk snel.

Het was een lange vlucht naar Sapporo de hoofdstad van Hokkaido. We hadden een overstap in Frankfurt en Tokyo. Beide keren was het rennen om het volgende vliegtuig te halen, maar het ging allemaal net goed.