Veelgestelde vragen

Organiseren jullie ook groepsreizen?
We organiseren geen groepsreizen waar men zich als individu voor kan inschrijven, maar we ontwerpen wél reizen voor mensen die als groep bij ons boeken. Daar ligt zelfs onze grote kracht! We stellen de reis samen naar uw wensen, en zorgen dat er voor iedereen iets inzit. Wil een deel van het reisgezelschap later aansluiten, of de reis verlengen? Dat is natuurlijk geen probleem.
Starten jullie reizen op vaste dagen?
Nee, wij organiseren individuele reizen op maat en u kunt dus dagelijks vertrekken.
Kan ik aanpassingen maken in de reisvoorbeelden op jullie website?
Dat kan zeker. De getoonde reizen op onze website zijn slechts voorbeelden, zodat u een indruk krijgt van enkele mogelijkheden. Al onze reizen worden op maat gemaakt en kunnen dus geheel naar uw wensen aangepast worden. Zie ook onze werkwijze op onze website.
Kan ik bij jullie ook een bouwsteen, excursie of hotel boeken?
Dat is mogelijk zolang de bouwsteen/bouwstenen, uw voorkeuren van hotelovernachtingen en/of excursies onderdeel van een arrangement is van minimaal 7 aaneengesloten nachten.
Zijn er kosten verbonden aan een offerte?
Nee, er zijn geen kosten verbonden aan een offerte evenals een (telefonische) afspraak met een van onze reisspecialisten voor persoonlijk advies.
Zijn de prijzen op de website inclusief vliegtickets?
De prijzen van onze reizen zijn exclusief de vliegtickets naar de bestemming waar u heen vliegt. Tarieven van vliegtickets kunnen per dag veranderen, daarom kunnen wij deze niet op onze website zetten. U bent niet verplicht om bij ons de internationale vliegtickets te boeken, we raden u het wel aan. Vliegtickets ter plaatse op de bestemming zijn, afhankelijk van uw reis, meestal wel inbegrepen. Dit staat duidelijk bij de reissom aangegeven.
Ik wil graag een reis bij jullie boeken maar ik heb al vliegtickets, kan dat?
Ja dat kan! We horen graag wat uw vluchttijden zijn zodat wij uw reis (het landarrangement) kunnen samenstellen in overleg met u. Het landarrangement dient wel minimaal uit 7 aaneengesloten nachten te bestaan.
Kan ik ook een los vliegticket bij jullie boeken?
Nee, u kunt bij ons alleen vliegtickets in combinatie met een reis boeken.
Zijn er stoelen gereserveerd in het vliegtuig?
We reserveren niet standaard stoelen in het vliegtuig voor u. Dit omdat hier vaak kosten aan verbonden zijn. Wilt u wel van te voren een stoel reserveren? Neemt u dan contact met ons op.
Wat gebeurt er als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat?
Heeft u de vluchten via iki Travels geboekt, dan is het onze verantwoordelijkheid om u op de plaats van bestemming te krijgen. Wij gaan dus hard op zoek naar nieuwe vluchten voor u. Dit doen we natuurlijk in overleg met u. Heeft u zelf uw vluchten geboekt? We helpen u graag met het vinden van nieuwe vluchten.
Wat zijn de voorwaarden van de vluchten en tickets?
De voorwaarden van uw vliegtickets verschillen per luchtvaartmaatschappij, vliegroute en boekingsklasse. Weet u van te voren al dat u het liefst een wijzigbare of restitueerbare ticket wilt? Geef dit dan op tijd aan, zodat we hier rekening mee kunnen houden.
Hoe lang van tevoren kan ik het beste boeken?
We adviseren om uw reis zo’n zes maanden van tevoren te boeken, omdat u dan een grote kans heeft dat alles wat u wilt gaan doen ook daadwerkelijk nog beschikbaar is.
Kan ik zomaar langskomen voor een afspraak?
U kunt altijd langs komen voor een afspraak bij ons op kantoor. Wel vragen wij u hiervoor een afspraak te maken zodat wij deze kunnen inplannen met de juiste specialist.
Wat is wel/niet inbegrepen in de reis?
Bij iki Travels boekt u een geheel op maat gemaakte reis. Wat er in de reis al dan niet inbegrepen zit, is dus voor iedere reiziger verschillend. In uw offerte en boekingsbevestiging kunt u precies terug lezen wat er inbegrepen zit in uw reis en wat niet.
Heb ik een visum nodig?
Voor de meeste van onze bestemmingen heeft u geen visum nodig (als u met een Nederlands of Belgisch paspoort reist) of krijgt u deze ter plaatse in uw paspoort gestempeld. Houd er wel rekening mee dat uw paspoort vrijwel altijd nog minimaal tot zes maanden na de datum van thuiskomst geldig moet zijn. Check daarom de verloopdatum van uw paspoort en vraag tijdig een nieuw paspoort aan indien nodig.
Gaat u naar een bestemming waar wel een visum voor nodig is? Hier attenderen we u natuurlijk van te voren op. U krijgt dan ook informatie van ons hoe u het visum aan kunt vragen.
Heb ik vaccinaties nodig?
Voor geen van onze bestemmingen bent u verplicht om vaccinaties te laten zetten. Wel worden ze voor een aantal bestemmingen van iki Travels geadviseerd. Neemt u daarom contact op met een vaccinatiebureau bij u in de buurt. Zij zijn de specialist hierin en kunnen u het beste advies geven.
Wanneer moet ik betalen voor mijn reis?
Zodra een besproken reis door u wordt geboekt per boekingsformulier, gaan we aan de slag met de reserveringen en ontvangt u van ons een bevestigingsbrief met hotellijst, vliegtickets (indien van toepassing) en de factuur. De aanbetaling voor de reis is 25% van het landarrangement en de volledige kosten van de door iki Travels geboekte vliegtickets. Het restantbedrag dient uiterlijk zes weken voor vertrek te worden overgemaakt. U krijgt geen herinnering van ons wanneer het 6 weken voor vertrek is. Zet u daarom zelf in uw agenda wanneer het zover is.
Wanneer en hoe ontvang ik mijn reisbescheiden?
Ongeveer drie weken voor vertrek ontvangt u van ons digitaal de reisbescheidenbrief met daarbij de vliegtickets, hotellijst, (eventuele) vouchers, praktische reistips en de laatste reisinformatie.
Wie kan ik tijdens mijn reis in geval van nood bellen?
Onze agenten zijn 24 uur per dag te bereiken in geval van nood. In de reisbescheiden staan de telefoonnummers die u buiten kantooruren kunt bellen. Belt u altijd eerst naar onze lokale agent, hij staat in direct contact met chauffeurs en hotels en kan zo een mogelijk probleem al snel oplossen.

Bij ernstige noodgevallen kunt u uiteraard ook contact met ons opnemen en bellen naar het kantoor van iki Travels, maar houdt wel rekening met het tijdsverschil. We helpen u graag met het vinden van een oplossing. Soms zullen we u door moeten verwijzen naar uw reisverzekering. Neemt u daarom het noodnummer van uw reisverzekering ook mee op reis.

Waar kan ik terecht met mijn klacht?
Mocht tijdens uw reis blijken dat toch iets niet naar wens is, laat ons (of onze agent) dit meteen weten. We kunnen het dan gelijk voor u proberen op te lossen. Na uw reis is dit natuurlijk niet meer mogelijk.