Van Tokyo naar Nagasaki in augustus door Ingeborg

Dag 1 Tokyo

Na 4 maanden in Tokyo gestudeerd te hebben, zie ik eindelijk mijn familie weer. Ik sta vroeg op om ze van Narita Airport op te halen. Op het vliegveld kom ik mijn klasgenote uit Nederland tegen, zij studeert aan een andere school in Tokyo en haalt vandaag ook haar ouders op (wat een kleine wereld). Mijn ouders en broertje zien er moe maar gelukkig uit, het is hun eerste keer in Japan, zelfs de eerste keer in Azië.

We checken in in het hotel in Asakusa en gaan meteen door naar de Sumida rivier vlak bij het hotel. Daar is vanavond een vuurwerk festival. Mooie eerste dag voor mijn familie! Ze zien meteen de prettige sfeer die er op festivals hangt en kunnen genieten van het eten bij de kraampjes.

Dag 2 Tokyo

Op de tweede dag neem ik ze mee naar Shibuya. 4 jaar geleden ging ik naar een talenschool in Shibuya dus dit is de wijk die ik het beste ken. Zo als elke toerist maken we foto’s en video’s van de Shibuya Crossing. Ook laat ik ze de Meiji Jingu en Yoyogi park zien voor we door gaan naar Shinjuku. Het is pas hun tweede dag in Japan maar ik neem ze ’s avonds mee naar Korea Town in Shin-Okubo. Hierna gaan we nog wat drinken in een van de kleine barretjes van de Golden Gai, ook in Shinjuku.

Dag 3 Tokyo

Vanaf Tokyo Tower kijken we uit over heel Tokyo. Van boven ziet het er heel anders uit. Vanaf Tokyo Tower is het maar een klein stukje naar de bekende tempel in Asakusa, Sensoji. Ik ben er al heel vaak geweest en elke keer als een bekende voor het eerst in Japan aankomt, neem ik ze hier naartoe. Maar hoe vaak ik er ook kom, ik zal nooit wennen aan de hoeveelheid mensen daar. We eindigen de dag met okonomiyaki in een van de kleine tentjes bij de tempel. Deze wordt op onze tafel klaargemaakt.

Dag 4 Tokyo – Nikko – Tokyo

Tijd om Tokyo even achter ons te laten. Nikko is makkelijk te bereiken voor een dagtrip. Er staat een prachtige tempel die ook op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. Ook zijn er musea met prachtige tuintjes. Helaas hadden we geen tijd om naar Nikko Edowonderland te gaan, want dat zou ik graag nog een keer willen zien. Terug in Tokyo eten we in het kleine Omoide Yokocho straatje met piepkleine eettentjes in Shinjuku. Op de kaart staat bij een aantal gerechten de ‘Japanese level’ aangegeven met vlaggetjes. 3 Japanse vlaggetjes zal wel super Japans zijn.

Dag 5 Tokyo – Kamakura

Kamakura is vanaf Tokyo de andere kant op. Ik ben er al vaak geweest voor dagtrip maar deze keer verblijven we er twee nachtjes. We doen vandaag rustig aan en eten lunch in een strandtentje. ’s Avonds komen we terug naar het strand voor een wandeling in het donker.

Dag 6 Kamakura

We bezoeken een aantal shrines en tempels waaronder Kotoku-in met het grote Buddha beeld, en mijn favoriet Hase-dera. Met een lokaal treintje reizen we door naar Enoshima. Op dit eilandje kun je een mooie wandeling maken en genieten van het uitzicht.

Dag 7 Kamakura – Kyoto

Met de Shinkansen (hogesnelheidstrein) maken we een lange reis naar Kyoto, een voormalige hoofdstad van Japan. We verblijven in een Machiya (traditioneel huisje) wat we helemaal voor onszelf hebben. Na het eten lopen we nog even door de overdekte winkelstraten van Nishiki Market, maar de meeste winkels al gesloten waren.

Dag 8 Kyoto

Het is zomer en ontzettend warm. In de tuinen rond Kyoto Imperial Palace is bijna geen schaduw, geen wonder dat het zo rustig was. Gelukkig hadden we paraplu’s mee tegen de zon. Via de Nishiki Market (nu wel open) lopen we naar de Kamo rivier waar het Tanabata Festival net is begonnen. Het is erg druk en erg gezellig, de mensen in de stalletjes maken graag even tijd voor een praatje.

Dag 9 Kyoto

We huren fietsen en gaan op weg naar de Kiyomizudera. Een hele mooie tempel waar alle bezoeker op een kluitje in de schaduw staan. In de middag leveren we de fietsen in en gaan met de trein door naar de Fushimi-Inari berg. Fushimi-Inari is mijn favoriete plek in Kyoto. De lange route met de rode torii poorten is heel bekend en in het begin is het dan ook heel druk, maar als je een stukje doorloopt wordt het ineens heel rustig. Je komt uit bij een punt waar je uitzicht hebt over een groot deel van Kyoto. Op de een of andere manier lukt het mij altijd om daar aan te komen terwijl het begint te schemeren, dat vind ik het leukst. Aan het begin van de wandeling is het dan nog licht en op de weg terug is het donker en hangt er een heel ander gevoel, een beetje mysterieus voelt het.

Dag 10 Kyoto

We brengen een kort bezoek aan Kinkaku-ji (de gouden tempel) en Ryoan-ji tempel die bekend staat om de zen-tuin. Ook lopen we door de oude wijk Gion waar nog veel mooie houten gebouwen staan en veel vrouwen in kimono lopen.

Dag 11 Kyoto – Himeji

Met de Shinkansen reizen we verder naar Himeji, eindelijk iets wat ik nog niet eerder heb gezien. Ik ken de stad niet en we zijn er eigenlijk alleen maar voor het kasteel. Het is wel een erg mooi kasteel en makkelijk te bereiken als je er toch langs komt met de Shinkansen.

Dag 12 Himeji – Naoshima

Weer met de Shinkansen. We laten onze bagage achter in de kluisjes op het station van Okayama en reizen met kleinere treintjes en een ferry naar het eiland Naoshima. Ik had niet veel verwachtingen van dit eiland maar inmiddels heb ik er een blog over geschreven, m’n beeldscherm is een foto van Naoshima en m’n vrienden zouden willen dat ik er eens over ophield. Het eiland heeft kunst, natuur, architectuur, musea, kleine weggetjes op de berg, en het is geweldig om er met de fiets van kunstwerk naar kunstwerk te racen.

Dag 13 Naoshima – Hiroshima

Helaas zijn we maar een nacht hier. We hebben de terugreis naar het hoofdeiland van Japan zolang mogelijk uitgesteld, we springen weer op de fiets en gingen naar het Chichu Art Museum, ook zien we de beroemde gele pompoen (die in Nederland ook te bewonderen is in het museum Voorlinden). Hierdoor zijn we uiteindelijk maar net op tijd in Hiroshima aangekomen om daar bij het hotel in te checken.

Dag 14 Hiroshima

Als je in Hiroshima bent, kun je de Atoombomkoepel en het Peace Memorial Museum niet overslaan. Met een enorme mensen massa (we waren er 2 dagen na de herdenking) lopen we door het museum. Met de persoonlijke verhalen is het nog aangrijpender. In de middag gingen we picknicken in het park Shukkei-en. Een prachtig park met een meer met koi karpers en schildpadden.

Dag 15 Hiroshima – Miyajima – Hiroshima – Nagasaki

De shrine op Miyajima staat in de UNESCO werelderfgoedlijst, ter voorbereiding op de Olympische Spelen staat deze echter in de steigers voor de restauratie. Beetje jammer. Nog steeds is het interessant om het in het water te zien staan en even later bij laagwater er heen te kunnen lopen.

Terug in Hiroshima nemen we de trein naar Nagasaki. We lopen langs Deshima, het Nederlandse handelseiland uit de tijd dat Nederlanders als enige met Japan handel mochten drijven. Een klein stukje Nederland in Japan. Het is al dicht, maar we lopen een rondje om zelf te voelen hoe klein de woonplaats van de Nederlanders uit die tijd was.

Dag 16 Nagasaki

Nog een stukje Nederland in Japan! Huis ten Bosch is een themapark in Japan gebaseerd op Nederlandse steden. De gebouwen lijken sprekend op die in Nederland, nog voor je het park binnen komt zie je het Amsterdam Centraal station. Je loopt door Amsterdam en als je de hoek omslaat sta je ineens in Utrecht. Afgezien van de gebouwen is het verder niet heel Nederlands, er staat een gamemuseum en nog wat dingen die niet echt iets met Nederland te maken hebben. Toch is het leuk om het gezien te hebben.

Dag 17 Nagasaki

Terug in het centrum van Nagasaki bezoeken we het Nederlandse eilandje (wat nu geen eiland meer is). De meeste gebouwen zijn niet meer origineel, de meeste gebouwen zijn wel een keer afgebrand en het eiland is een stukje kleiner geworden toen de gracht eromheen verbreed werd. Je kunt nog wel een beetje zien hoe de Nederlanders leefden in die tijd. Het tuintje heeft plaats gemaakt voor een maquette van hoe het eiland er vroeger uit heeft gezien. Ook gaan we nog even langs de ‘Dutch Slope’. Daar komen we er achter dat het enkel een helling is waar veel buitenlanders kwamen in de tijd dat alle buitenlanders nog als Nederlanders werden gezien.

Dag 18 Nagasaki – Tokyo

Het is een lange reis van Nagasaki naar Tokyo met de trein. We dachten eraan om met het vliegtuig te gaan, maar mijn ouders en broertje konden hun JR Pass nog gebruiken. Die reis neemt bijna de hele dag in beslag.

Dag 19 Tokyo

We gaan naar het Edo-Tokyo Museum in Ryogoku. Hier kun je zien hoe het leven was in de Edo periode (1603-1868) en hoe Edo veranderde in het Tokyo wat wij nu kennen. Daarna gaan we naar de Amayayokocho Market in Ueno, een marktstraat onder het spoor.

Dag 20 Tokyo

Ik had al veel over teamLab Borderless gehoord en kende al veel mensen die er waren geweest. Eindelijk kon ik ook een kijkje nemen. Het is inderdaad heel leuk en kleurrijk. Die avond gaan we naar Narita Airport en slapen in een capsule hotel.

Dag 21 Tokyo – Amsterdam

Mijn familie vertrekt weer richting Amsterdam en ik weer terug naar Tokyo. Over een paar dagen reis ik ook weer naar Nederland.