Kyoto, Hiroshima en Kyushu in januari door Meylin

Dag 1 Vertrek uit Amsterdam

Vandaag vlieg ik met Korean Airlines vanaf Schiphol naar Kansai International Airport in Osaka. Gedurende de vlucht heb ik een paar filmpjes gekeken (o.a. Crazy Rich Asian), geslapen en lekker gegeten. Een van de maaltijden was een traditionele Koreaans gerecht; bibimbap. Het woord bibimhap betekent letterlijk gemixte maaltijd en bestaat uit rijst met een aantal groenten.

Na aankomst in Osaka ga ik gelijk door met een transfer naar Kyoto. Om ongeveer middernacht kom ik aan in het Ethnography hotel, een leuk kleinschalig hotel in het Gion district. Dit hotel is een heerlijke mix van Japans en Westers. Een goed matras maar ook wc’s die automatisch openen als je binnenkomt (dat was de eerste keer even schrikken). Maar ja, het was al laat in Japan dus ik ging gelijk slapen…

Dag 2 Kyoto

Na dertig minuten slapen (i.v.m. mijn jetlag) en drie kopjes koffie bij het ontbijt is het tijd om Kyoto te gaan ontdekken! Dit is mijn eerste en enige dag in Kyoto dus alle typische toeristische dingen staan voor vandaag op mijn lijstje.

We gaan naar buiten en het sneeuwt! We duiken dus gelijk de metro in richting Nijo Castle. Het kasteel staat in de steigers en we konden helaas niet naar binnen, wel hebben wij de mooie tuin kunnen bezichtigen. Na Nijo Castle pakken wij de bus naar Kinkaku-ji (het Gouden Paviljoen). Een prachtige tempel bekleed met puur bladgoud.

Hierna gaan wij naar Nishiki markt. Een leuke, drukke markt met allerlei bijzondere spullen en verse ingrediënten. Ik ben helemaal geen liefhebber van vis maar voor mensen die van vis houden is dit echt een vis walhalla. Hierna gaan wij even terug naar het hotel om even op te frissen en dan heb ik afgesproken met de lokale vertegenwoordiging van iki Travels. Zij nemen mij naar een yakitori restaurant in Pontocho Alley. Een leuke, drukke straat met allerlei kleine restaurantjes. Er is hier voor mij speciaal (omdat ik niet van vis hou) rauwe kippenhart, rauwe kippenlever en rauwe kippen nieren besteld (mmm….). Een gezellige avond waar ik Japanse bieren, sochu en sake heb kunnen proberen. Morgen moeten wij weer vroeg op voor de reis naar Hiroshima dus het is weer tijd voor bed.

Dag 3 Kyoto – Hiroshima

Vannacht heb ik een uur kunnen slapen. Na het ontbijt nemen wij de taxi naar het station van Kyoto. In verband met de sneeuw zijn alle treinen vertraagd (Ik had begrepen dat de treinen in Japan nooit vertraagd zijn). Maar ja uiteindelijk komt de trein. Wij kiezen ervoor om een stop te maken in Himeji. Himeji Castle is ongeveer 10 minuten lopen van het station Himeji. Er is ook een bus maar het is zonnig dus wij kiezen ervoor op te lopen naar dit imposante kasteel. Na het bezoek aan de kasteel gaan wij verder richting Hiroshima. In Hiroshima gaan wij naar de Atomic Dome en het Hiroshima Peace Park. Voor het avondeten proberen wij okonomiyaki in een heel klein, gezellig restaurantje waar je van de bakplaat kan eten.

Dag 3 Hiroshima – Beppu

Eindelijk goed geslapen! Vandaag reis ik met de trein van Hiroshima naar Beppu, waar ik de mensen van de fam trip (familiarisation trip) ontmoet. Ik kom aan op het station van Beppu en wordt hier opgehaald en naar een prachtige ryokan (Japanse accommodatie) gebracht, Yanagiya Inn. Beppu staat bekend om de vele warmwaterbronnen en onsens (traditionele Japanse badgelegenheden). Er was in de ryokan dus ook de gelegenheid om van de onsen gebruik te maken. Ook kon je je eigen groente stomen met onsen stoom en de kamers worden zelfs verwarmd met onsen stoom. Ik loop even rond het plaatsje en probeer wat lokale hapjes, heerlijk! Voor het avondeten eten wij in het “Italiaans” restaurant in de ryokan. Italiaans zou ik het niet noemen maar de fusie van Italiaans en Japans was echt verrukkelijk. Na vijf gangen is het tijd om even te relaxen in de onsen.

Dag 4 Beppu – Oita

Vandaag staat er een druk programma op de planning! Onze eerste stop, Kitsuki. Kitsuki is een heel schattig, klein plaatsje. Mensen huren hier kimono’s en lopen vervolgens rond in dit speciale plaatsje. Het kleinste kasteel van Japan staat in Kitsuki. Het kasteel is mooi maar het uitzicht hier is nog mooier. Wat een fantastisch uitzicht vanuit de kleinste tempel in Japan. Tijd om te gaan wandelen naar de Kumano Magaibutsu stenen Buddha. Een van de grootste stenen Buddha’s in Japan. Het schijnt dat de “trap” hier naartoe door de duivel is gemaakt, dit geloof ik wel (pff) maar wel lekker om even te wandelen. Nu naar Fukiji tempel, de oudste houten constructie in heel Kyushu. Mooi hoor. Daarna lekker lunchen in een lokaal plekje dichtbij de tempel, heerlijk, zoals al het eten in Japan. Nu naar het plaatsje Usa en daar naar de Usa Jingu Shrine. En als laatste gaan wij naar een tempel waar er een “Buddhist rite of burning wood sticks” voor ons wordt gedaan. Wij mogen onze grootste wens op een stokje schrijven, dan worden onze stokjes verbrand en dan zegt de monnik heel veel (in het Japans) en als het goed is komen al onze wensen uit. Het doel van deze fam trip is om Nederlanders (en andere Europese landen) te laten zien wat Kyushu allemaal te bieden heeft. Nou na een dag kan ik al zeggen, heel veel! Bij de tempel wordt ook een foto van ons genomen en die staat de volgende dag in de krant! (woohoo I’m big in Japan).

Voor het avondeten eten wij yakatori (gegrilde kip) en wij overnachten in Hotel Aile in Beppu. Een mooi modern hotel op een gunstige locatie in de stad.

Dag 5 Beppu – Mount Yufu – Oita

Het is zes uur, tijd om op te staan. Ik doe mijn gordijnen open en zie een prachtige zonsopgang met uitzicht op de zee. Wij zijn gisteravond laat aangekomen dus ik wist niet eens dat ons hotel zo dichtbij de zee was, een mooie verrassing dus.

Voor vandaag staat Beppu op de planning. In de ochtend bezoeken wij de “hells”. Je hebt in Beppu onsens waarin je kunt ontspannen, maar ook bronnen in rode en blauwe kleuren die er alleen zijn om te bewonderen (of een ei te koken). Hierna gaan wij naar de “sand bath”, hier worden mensen met onsen gestoomd zand begraven en dit schijnt heel goed te zijn voor je huid (helaas mocht ik hier geen foto’s nemen). Vervolgens bezoeken wij het “Bamboo Craft Museum”. Prachtig om te zien wat allemaal mogelijk is met bamboe, in dit museum stonden zowel functionele voorwerpen als moderne kunst van bamboe gemaakt. Na de lunch gaan wij naar Mount Yufu. Een prachtig, bergachtig gebied. Het is ook mogelijk op Mount Yufu te beklimmen (maar dat hebben wij niet gedaan). Wij rijden langs Takasakiyama Monkey Park naar Oita. In Takasakiyama Monkey Park zijn meer dan 1,500 wilde apen. Voor het avondeten lopen wij eventjes door de stad van Oita. Daarna gaan wij weer heerlijk eten. Een specialiteit in Oita is Toriten. Toriten is kip gesneden in grote stukken en gefrituurd met een tempura-coating, heerlijk met ponzu saus (Japanse citrus-sojasaus). Wij overnachten in het JR Kyushu Hotel Blossom Oita. Een modern hotel naast het station en dichtbij de stad. De kamers zijn een beetje klein maar verder is dit een prachtig hotel met een onsen op het dak met prachtig uitzicht.

Dag 6 Oita – Nagasaki – Takeo

Vandaag rijden wij in drie uur van Oita naar Nagasaki. In Nagasaki gaan wij naar Nagasaki Peace Memorial Museum, Peace Park en Clover Garden. Voorheen wist ik nog niet heel erg veel over de atoombom die in Nagasaki is gevallen dus het was heel interessant om hier meer over te leren. Voor lunch eten wij in Nagasaki Chinatown. In Nagasaki zie je veel invloeden van andere landen, er is zelfs een Holland Street en een Huis Ten Bosch pretpark.

Aan het eind van de dag gaan wij richting Takeo. Hier bezoeken wij de Mifuneyama Rakuen tuin. Het was druilerig weer dus de tuin heeft op mij niet echt indruk gemaakt maar het schijnt in de herfst en lente heel erg mooi te zijn. Voor het avondeten krijgen wij weer heel veel lekkere Japanse hapjes. Wij overnachten in Takeo Century Hotel, een ouderwets hotel vrij ver van het plaatsje Takeo.

Dag 7 Takeo – Arita – Karatsu – Fukuoka

Vandaag rijden wij van Takeo naar Arita. Arita is bekend vanwege de porselein die hier gemaakt wordt. Wij zijn hier dus ook naar een Pottery Museum geweest. Zelfs de Tozan Shrine in Arita is van porselein gemaakt. Voor lunch zijn wij naar Arita’s Huis gegaan. Huis? Dat klint wel Nederlands dacht ik en dat was dus ook zo. Zelfs het logo van het restaurant was een windmolen maar behalve de naam en het logo was er verder niks Nederlands aan dit Italiaans restaurant… het eten was wel verrukkelijk (en goede koffie, zo dat was lang geleden).

Vervolgens gaan wij naar Karatsu. In Karatsu gaan wij eerst naar het “Float Museum”. Karatsu viert al meer dan vierhonderd jaar een feest om de overvloedige oogsten te vieren. Het Karatsu Kunchi Festival is een enorme driedaagse parade aan het begin van november met enorme “floats”, bekend als hikiyama, die door de stad worden getrokken. Onze gids komt van Karatsu (maar die woont nu in Beppu) en hij komt elk jaar weer terug voor dit festival. In het museum kan je deze “floats” bezichtigen. Hierna nemen wij een boot naar Takashima eiland. Lokale mensen gaan naar Takashima eiland om een lot te kopen voor de loterij, het schijnt als je die daar koopt dan ga je de loterij zeker winnen. Wij hebben hier allemaal een lot gekocht maar helaas niks gewonnen… Onze laatste overnachting is in Fukuoka. Ons laatste avondeten is Koreaanse barbecue. Lekker!

Dag 8 Fukuoka – Amsterdam

Vandaag vlieg ik vroeg in de ochtend van Fukuoka met een stopover in Incheon (Zuid-Korea) naar Amsterdam. Ik heb in deze reis bijzonder veel gezien, gedaan en gegeten. Het was echt een fantastische ervaring en ik deel dit graag met de toekomstige klanten van iki Travels.