Rondje Taiwan in februari door Meylin

Dag 1 Vertrek uit Amsterdam

Samen met mijn vriend vertrek ik vandaag met China Airlines (een Taiwanese luchtvaartmaatschappij) naar Taiwan Taoyuan International Airport. Ik heb zelf zes jaar in Taiwan gewoond en op deze reis kan ik dit prachtig land waar ik ben opgegroeid aan mijn vriend laten zien. Na zo’n twaalf uur vliegen nemen wij de MRT (metro) naar ons hotel in Ximen. Met de Taoyuan Airport express service ben je in minder dan een uur bij Taipei Main Station. Het is nog te vroeg om in te checken dus wij droppen onze koffers en gaan naar Taipei 101. We lopen hier in de buurt even rond en gaan dan lunchen bij Din Tai Fung, hier bestellen we heel veel xiao long bao (soep dumplings). Aah wat is het weer fijn om terug te zijn. Even opfrissen in het hotel en dan richting de gezellige drukte van Shilin nachtmarkt. Hier moet er natuurlijk ook gegeten worden.. Ji pai (Taiwanese gefrituurde kip), cong youbing (lente-ui pannenkoek) en bao zi (gevulde gehakballetjes in deeg) en voor drinken zhen zhu nai cha (bubbel melkthee). Daarna gaan we nog even langs de kleine, leuke winkeltjes en uiteraard moeten we hier ook spelletjes spelen. Na een lange vlucht en lange dag zijn wij heel erg moe dus gaan wij weer richting ons hotel in Ximen.

Dag 2 Taipei

Vandaag worden wij allebei pas om 12 uur wakker (i.v.m. jetlag) en gaan dus gelijk lunchen. Een leuk en lekker plekje voor ontbijt en lunch is Toasteria café in Da’an. Hierna nemen wij de MRT naar Taipei Confucius Tempel en de nabijgelegen Bao’an tempel. Hier was ik nog nooit geweest en het was vrij rustig dus wij nemen lekker de tijd om alles goed te bekijken. Heel indrukwekkend. Het is regenachtig weer dus wij gaan hierna naar het winkelcentrum SOGO in Tianmu en eten stiekem nog een paar xiao long bao bij de Din Tai Fung. Voor avondeten ontmoeten wij mijn beste vriendin en gaan samen hot pot (Chinese fondue) eten. Je kunt niet naar Taipei gaan zonder een keer te gaan hotpotten! Hot pot is het bereiden van verschillende ingrediënten zoals dun gesneden rund, noodles of groenten in een hete bouillon. Ook is er meestal een sauzenbar met sojasaus/knoflook/lente ui etc. En de meesten hebben ook een toetjes en ijsbuffet. Voor het slapen doen wij nog even een drankje dichtbij ons hotel bij de Red House district in Ximending. Ximending wordt vaak het Harajuku van Taipei genoemd. De straten zijn gevuld met neonlichten, eetkraampjes en hip geklede jongeren. Uit elke winkel klinken de populairste (K)popnummers en op elke hoek van de straat is er een straatoptreden. In het midden van de straat zijn er karaokesets, dancebattles en acrobatiek. Vanaf 6 uur ‘s avonds komt deze wijk tot leven en is het er heel gezellig.

Dag 3 Taipei – Yehliu – Houtong – Jiufen

Na het ontbijt bij The Diner halen wij de huurauto op en rijden we richting Yehliu Geopark. Samen met een grote meute Chinese toeristen lopen we het park in. Het Geopark is ontstaan door miljoenen jaren van zee- en winderosie. Hierdoor is het gesteente hier op een unieke manier gevormd. Hierna gaan wij naar Houtong om te lunchen. Houtong is een klein, schattig plaatsje in de bergen met meer dan 200 lieve, loslopende katten. Na de lunch gaan wij naar Jiufen waar wij overnachten. Het dorpje ligt prachtig in de bergen en de huizen zijn in Japanse stijl gebouwd. Je kunt hier in de straatjes meer dan genoeg souvernirs krijgen en er zijn veel goede theehuizen. ‘S avonds wordt het hele dorp verlicht met sfeervolle rode lantaarns.

Dag 4 Jiufen – Yilan – Hualien

Vandaag rijden wij van Jiufen via Yilan naar Hualien. In Yilan heb ik een vriendin wonen die samen met haar zus een kleine vegan lunchroom heeft, Canopy Juicery. Hier heb ik een mapo doufu (stinky tofu) hamburger gehad met een vers sapje. Heerlijk! Hierna rijden wij door naar Hualien. Wij overnachten hier in een kleine, leuke accommodatie met gratis fietsen, WE LOVE Inn. Omdat het regent gaan we toch met de auto om een hapje te eten en gaan vervolgens naar de rustige Dongdamen nachtmarkt. Hier heb je allerlei kleine kraampjes waar ze van alles verkopen. Ze hebben hier zelfs een grijpmachine waar je durian kan grijpen.

Dag 5 Hualien – Kenting

We zijn het regenachtige weer zat en kiezen ervoor om zes uur naar het zuiden te rijden. Naar Kenting, waar het bijna altijd lekker weer is. Onderweg stoppen wij bij het strand van Hualien, Sanxiantai draken brug, water running up en de pilaar die aangeeft waar de Kreeftskeerkring Taiwan doorkruist. Ook hebben wij onderweg allebei voor het eerst custard apple (roomappel) geprobeerd, heerlijk zoet! Het was een lange, vermoeide reis. Maar het was zeker de moeite waard. De regen is gestopt en het voelt al een stuk warmer.

Dag 6 Kenting

Voor ontbijt kunnen wij kiezen uit Taiwanese noodelsoep en hamburger met friet. Gelukkig is er ook een westers buffet en scoren wij een goede cappuccino bij de 7-eleven. Vandaag gaan wij naar het bekendste strand van Kenting, South Bay. Wij genieten van de zon en doen vandaag even lekker niks. Voor avondeten gaan wij naar een heerlijke Taiwanese tepanyaki restaurant en daarna naar de gezellige nachtmarkt van Kenting. Wij kopen hier (onder andere) drie bakjes vers fruit voor NT$ 100 (ongeveer €3,–) voor morgen op het strand.

Dag 7 Kenting

Vandaag gaan wij naar White Sand Bay. Een prachtig stand. Omdat toeristen niet weten hoe ze hier moeten komen en de Taiwanezen niet zo van strand houden is het bijna een privé strand. Op dit strand is de film The Life of Pi gefilmd. We gaan na een dagje strand wat eten bij een restaurant dichtbij South Bay. Ons hotel met zwembad, Hotelday+, ligt in de straat van de nachtmarkt dus wij gaan nog even een laatste keer genieten van deze gezellige nachtmarkt.

Dag 8 Kenting – Fo Guang Shan – Tainan – Taichung

Na twee dagjes genieten van de zon, zee en strand hebben wij vandaag weer een vol programma. Vandaag rijden wij via Fo Guang Shan en Tainan naar Taichung. In verband met een Taiwanese vakantiedag waren er geen hotels in Tainan of Kaohsiung meer beschikbaar dus vandaar dat we naar Taichung doorrijden. Fo Guang Shan bevindt zich in Kaoshiung en is het grootste boeddhistische klooster in Taiwan. In Tainan bezoeken wij Fort Zeelandia. Fort Zeelandia was een fort van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) dat tussen 1624 en 1634 gebouwd werd op het eiland Taoyuan (Taiwan). Aan het eind van de dag rijden wij door naar Taichung.

Dag 9 Taichung – Taipei

Vandaag rijden wij via rainbow village in Taichung naar Taipei. In rainbow village staan een blok huizen die levendig en kleurrijk zijn geschilderd door een voormalige veteraan, het schilderwerk heeft ervoor gezorgd dat zijn voormalige huis niet gesloopt is geworden. Onderweg naar Taipei lunchen wij bij de 7-eleven. In de avond ontmoeten wij mijn vriendinnen in Taipei waarmee we voor onze laatste avond in Taiwan lekker gaan eten en drinken.

Dag 10 Taipei – Amsterdam

Onze laatste dag in Taiwan. Onze vlucht vertrekt vanavond rond middernacht dus wij gaan vandaag naar Maokong. Wij nemen de MRT naar Taipei Zoo Station en nemen daarna de gondola naar Maokong Station. Maokong ligt in de bergen en hier kun je tempels met indrukwekkend uitzicht over de stad bezoeken. Daarnaast kun je kijken naar theeplantages en bij een van de theehuizen de Taiwanese thee proeven. Na een lange wandelling nemen wij de taxi terug naar ons hotel. We gaan voor de laatste keer naar Din Tai Fung en proberen deze keer iets nieuws, chocolade xiao long bao (chocolade dumplings). Wel bijzonder en lekker maar de originele xiao long bao blijft toch onze favoriet.