Sri Lanka in november door Eva

Dag 1 Aankomst in Sri Lanka

Vanuit Schiphol vliegen we rechtstreeks met KLM naar Colombo in Sri Lanka. Onze chauffeur staat in de aankomsthal op ons te wachten. We worden vriendelijk ontvangen en krijgen ook direct een grote fles water. Na een korte kennismaking worden we naar het eerste hotel gereden. Het is inmiddels al 1:00 uur s ’nachts. Gelukkig ligt het hotel in Negombo, wat maar 30 minuten van de luchthaven is. Na zo’n lange reis is het heerlijk om direct in bed te kunnen duiken.

Dag 2 Negombo – Colombo

Als we de volgende ochtend wakker worden kan de reis rond Sri Lanka echt beginnen. Ik vind het best spannend, maar wordt direct betoverd door het prachtige strand waar we in de ochtend mogen relaxen. In de middag komt onze chauffeur ons halen voor de rit naar de volgende bestemming: Colombo.

Colombo is in één woord; chaos! Zoveel mensen, zoveel verkeerd en totaal geen regels. Iedereen loopt, fietst en rijdt door elkaar en overal hoor je getoeter. Al snel leer ik dat het toeteren niet boos is bedoelt zoals bij ons in Nederland, maar als seintje om aan te geven dat je iemand gaat passeren.

Zelf vind ik Colombo te druk, maar de architectuur van de rode moskee kan ik wel waarderen. Onze chauffeur, genaamd Sam, mogen we bovendien alles vragen en hij geeft veel informatie over de stad. Dat maakt het een stuk interessanter en leuker.

Dag 3 Colombo – Anuradhapura

Het is tijd om de drukte achter ons te laten en de natuur en oude koninkrijken op te zoeken. Vandaag staat Anuradhapura op het programma, dit is het eerste oude koninkrijk van Sri Lanka. Wat een oase van rust hangt hier in vergelijking met Colombo, heerlijk! We bezoeken verschillende stoepa’s (tempels) en de ruïnes van de oude stad. De stoepa’s zijn enorm groot, bizar om te bedenken dat men dit vroeger zonder machines heeft gebouwd. Er hangt ook een zekere mysterieuze sfeer doordat niemand precies weet wat er in de stoepa’s ligt. Ze zijn gebouwd om delen van Boeddha in te bewaren, maar zijn al eeuwen volledig afgesloten. Niemand kan er in, ook de monniken niet.

We eindigen de dag met een bezoek aan Mihintale. Dit is een zeer heilige plek in Sri Lanka omdat het Boeddhisme hier is geïntroduceerd. Als wij aankomen begint net de zonsondergang en hebben we prachtig uitzicht vanaf de berg. Omdat dit heilige grond is dienen de benen tot over de knieën bedekt te zijn en moeten de schoenen uit. Daar had ik natuurlijk weer geen rekening mee gehouden, maar gelukkig zijn de Sri Lankanen allemaal ontzettend aardig en mag ik een omslagdoek lenen.

Dag 4 Anuradhapura – Pollonaruwa

Als we wakker worden hangt er regen in de lucht en als het in Sri Lanka begint te regenen dan is dat niet zomaar een beetje. Het komt echt met bakken uit de hemel. Op de planning staat een bezoek aan het tweede oude koninkrijk; Pollonaruwa, maar dit valt letterlijk in het water. Na een vlugge rondleiding ben ik blij dat ik weer in de auto zit. Sam heeft gelukkig een goed back-up plan en brengt ons naar een boerderij in de buurt. Hier kunnen we lekker ontspannen en genieten van een heerlijk uitgebreide lunch van lokale gerechten.

Dag 5 Pollonaruwa – Kandy

We stappen al vroeg in de auto en dat is niet zonder reden. We gaan namelijk de Sigiriya rots beklimmen. De beste tijd om dit te doen is in de ochtend, dan is het nog niet zo warm en bovendien zijn er dan minder toeristen. Wat is het gaaf om de rots te beklimmen!! De uitzichten zijn echt prachtig en eenmaal boven voelen we ons echte overwinnaars. De ruïnes van het paleis dat vroeger op deze rots stond zijn nog duidelijk zichtbaar, bijzonder om te zien.

In de middag rijden we door naar Dambulla om daar de Rock Cave Tempel te bezoeken. De plafondschilderingen en beelden van boeddha in deze tempels zijn soms meer dan duizenden jaren oud en toch heel goed bewaard gebleven.

Moe maar voldaan komen we aan het einde van de middag aan in Kandy.

Dag 6 Kandy (dagtrip Botanical Gardens en olifanten opvangen)

Vandaag staan er twee leuke uitstapjes op het programma. Na de historische highlights die we de afgelopen dagen hebben gezien is het nu tijd voor iets totaal anders en het is een welkome afwisseling. Onze eerste stop zijn de Royal Botanical Gardens. Hier staan meer dan 3000 verschillende soorten planten en bloemen. Ik vind het heerlijk dat we in deze tuinen even zonder gids mogen rondlopen en rustig kunnen genieten van de mooie natuur.

Stiekem kijk ik de hele dag al uit naar de tweede activiteit; het bezoek aan de olifanten opvang. Eerst zien we ze in de rivier badderen en spelen terwijl we zelf lunchen. Echt een prachtig gezicht! Na de lunch mogen we ook op de opvang zelf even rondkijken. De olifanten krijgen op dat moment te eten, een grote hoeveelheid groen. Het is goed om te zien dat er goed voor ze wordt gezorgd.

Dag 7 Kandy – Nuwara Eliya

Het is tijd om Kandy achter te laten. Na het ontbijt brengt Sam ons naar de trein waarmee we de bergen in rijden. De treinreis duurt ongeveer 4 uur maar we vermaken ons prima. Als de trein eenmaal rijdt mag je in de deuropening zitten. Het koele briesje van de bergen voelt heerlijk en we genieten van het uitzicht over de theevelden. Het eindpunt van de treinreis is Nuwara Eliya. Deze plaats wordt ook wel Little England genoemd omdat de Britse kolonisten hier vroeger graag kwamen om te ontsnappen aan de hete zomers in de rest van het land. De meeste koloniale huizen zijn nog in goede staat en dat geeft een leuke impressie van hoe het vroeger eruit zag.

Dag 8 Nuwara Eliya

Het is heerlijk om na een aantal hete dagen in de koele bergen te verblijven. Ik merk dat ik hier door de schone lucht en hoogte erg goed slaap. Een lange nachtrust zit er echter niet in want om 5:00 gaat de wekker alweer. Nog half slaapdronken worden we naar het Horton Plains National Park gereden. Het regent als we er aankomen en ik ben blij met mijn regenjas en dikke trui. Als we eenmaal beginnen met wandelen klaar het gelukkig snel op en wordt het zelfs warm. De Horton Plains is één van de weinige natuurparken waar je zonder gids mag rondlopen. Onderweg komen we de Baker’s Fall waterval tegen en het indrukwekkende uitkijkpunt over de vallei: World’s End. Vooral de plots optrekkende mist is heel gaaf om te zien over de vallei. Rond 12 uur s’ middags komen we weer in het hotel aan en de rest van de dag kunnen we lekker relaxen.

Dag 9 Nuwara Eliya – Yala

Ondanks dat we veel in de auto zitten maken we toch ook regelmatig een stop voor een wandeling. Zo ook vandaag. De reis naar Yala is best een eind vanaf Nuwara Eliya, zo’n 4 uur heeft Sam verteld. Om al die tijd in de auto te zitten lijkt ons niet fijn en dus maken we na ongeveer een uur al een tussenstop in het plaatsje Ella. Dit is een typisch backpackers plaatsje met veel toeristische tentjes. Niet zo mijn ding, maar de wandeling die we vanaf Ella maken naar Adam’s Peak is wel mooi! Het is warm in de felle zon maar het uitzicht vanaf de berg maakt alles goed.

Vervolgens worden we ook nog verast door een lunch met uitzicht over de vallei. Heerlijk! Met een goed gevulde buik en voldaan gevoel na de wandeling vervolgen we onze reis naar Yala. Hier slapen we in een speciaal Eco park in een boomhut. Het is primitief maar ook wel weer gaaf om te ervaren hoe het is om terug te gaan naar de basics. We hebben bijvoorbeeld geen warm water en onze boomhut is helemaal open. Dat laatste vind ik zelf minder prettig. De hele nacht horen we het gekraak van de bomen en de insecten om ons heen. Ik ben blij dat dit maar voor 1 nacht is, zo’n avonturier ben ik niet haha!

Dag 10  Yala

Ondanks dat we geen geweldige nachtrust hebben gehad zijn we ontzettend enthousiast over de activiteit van vandaag. We gaan namelijk op safari in het Yala National Park! Bij aankomst in het park staat er een jeep met gids voor ons klaar. De gids is ontzettend goed in het spotten van dieren, hij wijst zelfs kleine gekleurde vogels aan die wij totaal niet hebben opgemerkt. De rit door het park duurt zo’n 4 uur maar de tijd vliegt! We zien allerlei soorten dieren; van olifanten tot Buffalo ’s, apen en krokodillen. We spotten zelfs in de verte een luipaard! Dat komt volgens onze gids vrij weinig voor dus we hebben geluk. De safari is voor mij één van de hoogtepunten van deze reis!

Dag 11 Yala – Galle

Met de auto vervolgen we onze reis langs de kust naar het plaatsje Galle. Onderweg vertelt Sam ons over de Tsunami die in 2004 een groot deel van de kust verwoest heeft. Het is nu bijna niet meer voor te stellen hoe groot de ramp was, er staan inmiddels alweer tientallen luxe resorts langs het strand. Wel zien we langs de kustweg veel graven die het verlies van vele levens markeren. Ondanks dat het alweer 15 jaar geleden is geeft het me toch de kriebels…

Na een uur rijden maken een stop bij een schildpaddenopvang waar we uitleg krijgen over hoe de schildpadden verzorgd worden voordat ze terug de zee in gaan. We hebben weer geluk want er zijn die ochtend babyschildpadjes geboren die nog moeten worden vrijgelaten. Wij mogen elk ons eigen schildpadje vrijlaten. Het gaat op een natuurlijke manier; een eindje van de zee zetten we de schildpadjes neer en dan moeten ze zelf hun weg het water zien te vinden. We mogen ze niet helpen als ze de verkeerde kant op gaan, maar we mogen ze wel aanmoedigen en dat doen we dan ook volop. Beide schildpadjes redden het tot het water.

Dag 12 t/m 14 Galle – Bentota – Amsterdam

We verblijven in een prachtig hotel aan de kust en hebben in de ochtend te tijd om te relaxen. Helaas is het daarna alweer tijd om in te pakken en naar de laatste bestemming van onze reis te rijden: Bentota. Hier hebben we twee dagen de tijd om te relaxen en te genieten van het mooie strand, de zonsondergang en het lekkere eten. Met veel nieuwe en mooie herinneringen vertrekken we weer richting Amsterdam.