Taipei, Kaohsiung, Penghu, Yilan en Hong Kong in november door Meylin

Dag 1 Vertrek uit Amsterdam

Vandaag vlieg ik met Cathay Pacific via Hong Kong van Amsterdam Airport Schiphol naar Taiwan Taoyuan International Airport.

Dag 2 Aankomst Taipei

Ik kom rond 11 uur ‘s ochtends aan in Taiwan en neem de MRT (Mass Rapid Transport oftewel de metro) naar de stad. Ik heb dit keer heel last minute besloten om naar Taiwan te gaan en toevallig zijn mijn ouders hier al op vakantie. Mijn eerste dag in Taipei is de enige dag dat zij ook in Taipei zitten dus wij halen wat gefrituurde dumplings (pot stickers) en gaan gelijk op pad. Wij hebben als familie al vijf jaar in Taiwan gewoond en kennen Taipei dus al heel goed maar toch is het leuk om alle bekende plekjes weer te bezoeken. Als eerste gaan wij naar Taipei-101 (en nemen uiteraard een mandatory selfie) daarna lopen wij even rond in het Xinyi gebied en kijken even uit over de Taipei heuvels vanaf de nieuwe Breeze tower.

Daarna doen wij wat je het beste in Taiwan kan doen: ETEN. Wij gaan naar ons favoriete beef noodle soup plekje in Tianmu. Het lijkt niks van buiten (plastic stoeltjes en tl-lampen) maar het eten hier is echt top en typisch Taiwanees. Daarna willen we nog naar de Shilin Night Market maar ik ben helemaal kapot (i.v.m. de vlucht en jetlag) dus we kiezen ervoor om terug te gaan naar het appartement.

Dag 3 Taipei – Kaohsiung

Vandaag neem ik samen met mijn beste vriendin die nog in Taiwan woont de Taiwan High Speed Rail (THSR) van Taipei Main Station naar Kaohsiung. In ben al een keer eerder in Kaohsiung geweest maar kan me er niet heel van herinneren dus het is erg leuk om samen met mijn beste vriendin terug te gaan. Wij vertellen de taxichauffeuraar waar ons hotel is en na ongeveer 30 minuten zegt hij dat we er zijn. Wij zien helemaal geen hotel of iets maar denken “het zal wel kloppen”. Toch lijkt het dat er iets niet klopt. Tegen de tijd dat we dit door hebben is onze taxi helaas al vertrokken. Een moeder en dochter komen naar ons toe om te vragen of ze ergens mee kunnen helpen. De moeder heeft in Amerika gestudeerd dus kan gelukkig redelijk goed Engels. Wij vertellen haar wat er gebeurd is. Zij legt ons uit dat dit vaker gebeurt omdat er twee straten met dezelfde naam zijn. Zij zegt: “wacht even!” en loopt haar huis binnen. Ongeveer 5 minuten later staat de hele familie buiten; vader, moeder en twee kinderen. Ze willen ons naar de juiste straat brengen. Als ik een ander land was zou ik me nu heel erg zorgen gaan maken of we dit wel moeten doen. Maar de Taiwanezen zijn zo aardig, eerlijk en behulpzaam dat ik me helemaal geen zorgen maak. Dus wij gaan met de hele familie mee naar de juiste straat. Ongeveer 15 minuten later zijn wij er. De kinderen waren zo enthousiast om samen met mij en mijn beste vriendin in de auto te zitten. Het meisje heeft de hele weg mijn hand vastgehouden en ons haar aangeraakt. Het voelt echt als familie uitje voor ze. Heel dankbaar komen wij eindelijk aan bij ons hotel.

Helaas hebben wij niet heel veel tijd meer om Kaohsiung te verkennen. Wij frissen ons op en gaan op pad. Eerst lopen wij naar Love River. Kaohsiung is een moderne, hippe stad en dat voel je gelijk. Nadat wij een stuk naast de rivier hebben gelopen nemen wij de taxi naar Liuhe Night Market. Ook al is het november is het zelfs in de avond prima weer om in een T-shirtje rond te lopen (ook al loopt mijn vriendin die daar woont wel met een lange broek en een trui, wellicht zijn wij wat ander weer gewend….). Nadat we even op de nachtmarkt hebben rondgelopen en wat hebben gegeten lopen wij weer terug naar ons hotel. Morgenochtend moeten wij vroeg op voor onze vlucht naar Penghu.

Dag 4 Kaohsiung – Penghu

Vandaag vliegen wij met Uni Air van Kaohsiung International Airport naar Penghu Airport. Uni Air is een nationale dochteronderneming van EVA Air. De vlucht duurt maar 40 minuten. Toch krijg je nog iets te drinken een kleine snack. Omdat je in 40 minuten niet heel erg hoog komt heb je vanuit het vliegtuig een prachtig uitzicht over Taiwan.

Wij nemen een taxi naar ons hotel. Even opfrissen. Wij hebben zo’n honger dat we gelijk op zoek gaan naar eten. Helaas is heel veel gesloten. In Penghu is het in de zomer hoogseizoen en in de winter kan het hard waaien en is veel gesloten. Wij hebben geluk met het weer maar helaas is inderdaad wel heel veel gesloten. Lunch bij de 7-Eleven dan maar. Daarna huren wij ter plekke een auto. Er is maar een grote weg in Penghu dus verdwalen is lastig (zou je denken). Toch hebben wij redelijk wat bochten gemaakt voordat wij uiteindelijk bij de vuurtoren uitkwamen. Het uitzicht onderweg was prachtig: zon, zee en bruggetjes van het ene eiland naar het andere.  Aan het einde van de dag leveren we de huurauto weer in.

Dag 5 Penghu – Taipei

Vandaag lopen wij nog even rond in de buurt van ons hotel. Ook willen wij nog even ergens naar een strand. Bij ons hotel raden ze ons aan om onze koffers bij de luchthaven te droppen en te lopen naar het strand met de naam Aimen. Dus dit is wat wij doen. Vandaag hebben wij wat minder geluk met het weer. Het waait erg hard. Toch is het een prachtig strand en denk ik dat het in de zomer erg gezellig kan zijn. Helaas is het nu heel erg stil en zijn wij de enige mensen op het strand. Onderweg terug naar de luchthaven lunchen wij weer bij de 7-Eleven. Daarna vliegen wij van Penghu Airport naar Taipei Songshan Airport. Songshan Airport ligt in het centrum van Taipei en is heel makkelijk bereikbaar. De vlucht duurt 55 minuten. Ook al ben ik #1 fan van de 7-Eleven ben ik het toch wel een beetje zat en gaan wij bij een heerlijk Japans ramen tentje eten.

Dag 6 Taipei

Vandaag ga ik in de ochtend naar de Taiwanese agent van iki Travels. Zij nemen mij lunchen. Bij het kantoor om de hoek hebben wij heerlijk gegeten.

Daarna heb ik afgesproken met mijn beste vriendin en een Engelse vriendin van mij die toevallig deze week ook weer in Taiwan is. Super gezellig om elkaar weer te zien en bij te kletsen. Wij gaan samen naar Shilin Night Market. Vroeger toen wij allebei in Taiwan woonden gingen wij ook altijd samen naar deze nachtmarkt. Erg leuk om weer naar alle winkeltjes en eettentjes te gaan waar wij vroeger ook altijd naartoe gingen. Ik ga weer vroeg naar bed, morgen weer een lange dag.

Dag 7 Taipei – Yilan – Taipei

Vandaag ga ik met de bus van Taipei Main Station naar Yilan. De Taiwanezen beschrijven Yilan als “de achtertuin van Taipei”. Met de bus is het ongeveer een uur rijden. In Yilan woont een Taiwanese vriendin van mij en haar zus. Zij hebben hier hun eigen café, Canopy Juicery. Zij nemen mij mee naar een plek waar je heerlijk curry kan eten. Hier is de rijst gevormd als Guishan (schildpad) eiland. Het eiland heet zo omdat de vorm van het eiland lijkt op een schildpad. Het eiland is makkelijk te bezoeken met een boot vanuit Yilan. Het is erg vies en regenachtig weer dus dat gaan wij niet doen. Wij gaan naar Jiaoxi. Jiaoxi is een warmwaterbron plaatsje in de provincie Yilan. In Jiaoxi kan je (gratis) met je voeten in de warmwaterbronnen. Het plaatsje is erg schattig. Daarna gaan we naar Kavalan Distillery. Hier mochten wij de whisky proeven en de whisky distilleerderij bekijken. Erg interessant. De whisky Kavalan is erg bekend in Taiwan en zelfs internationaal. Ook verkoopt het bedrijf (King Car) koffie (Mr. Brown) en sinds kort ook bier (Buckskin). Daarna gaan wij samen lekker eten en drinken. Later in de avond neem ik de bus weer terug naar Taipei.

Dag 8 Taipei – Hong Kong

Vandaag vlieg ik met Cathay Pacific van Taipei naar Hong Kong. In Hong Kong heb ik een tussenstop van ongeveer 8 uur. Dit heb ik expres gedaan zodat ik nog even Hong Kong in zou kunnen gaan. Op dit moment zijn er best wel wat protesten in Hong Kong. Gelukkig zit mijn Engelse vriendin (die ik ook in Taiwan heb gezien) ook in Hong Kong, op Hong Kong Island. Zij kent Hong Kong erg goed en kan me vertellen waar het wel en niet veilig is om naartoe te gaan. Nadat ik met haar geluncht heb ga ik zelf op pad.

Eerst neem ik de bekende Star Ferry van Hong Kong Island naar Kowloon. Op de Star Ferry heb je een prachtig uitzicht van de skyline van Hong Kong. Wel heeft mijn vriendin me aangeraden om niet naar Kowloon te gaan, dus ik neem de ferry ook gelijk weer terug. Ik loop nog even rond Hong Kong Island en daarna ga ik naar Yum Cha, hier kan je hele schattige Dim Sum eten. Daarna ga ik op zoek naar de langste roltrap ter wereld. Toen ik de roltrap eindelijk gevonden had kwam ik er achter dat die op dit moment nog onder constructie is. Jammer. Maar ja. Helaas moet ik alweer terug naar de luchthaven. Ik was vergeten hoe leuk Hong Kong eigenlijk is. Ik wil graag weer terug.

Dag 9 Hong Kong – Amsterdam

Vandaag vlieg ik met Cathay Pacific van Hong Kong International Airport terug naar Amsterdam Airport Schiphol. Het was een snelle maar bijzondere reis.