Vier dagen Kyoto in april door Herman

Dag 1 Kyoto

Kyoto (1.2 milj. inw.) Is de “geboorteplaats” van de cultuur in Japan. De stad heeft meer dan 2000 tempels en 37 universiteiten. We moeten dus keuzes maken waar we naar toe willen. We besluiten om vandaag met het mooie zonnige weer – 20 gr.-  naar het Noord-Westen van Kyoto te gaan naar de – Gouden Paviljoen Tempel ( Kinkakuji Tempel). We kopen in het hotel een dagkaart voor de bus ( 500 yen- 4 euro) waarmee we alle bussen in de stad kunnen gebruiken. Eerst nemen we de 206 en stappen over op 59. Door het mooie weer en de voorjaarsvakantie in Japan is het erg druk bij de Tempel. Je moet bij wijze van spreken over de hoofden lopen. De tempel werd gebouwd als villa voor de Shogun Yoshimitsu (1397) en ligt in een typische Japanse tuin. Pas later is de villa  een Zen tempel geworden. De twee boven verdiepingen zijn zowel van binnen als van buiten bedekt met bladgoud, oorspronkelijk was alleen de derde verdieping bedekt met bladgoud maar bij de restauratie in 1955 is besloten ook de gehele tweede verdieping te voorzien van bladgoud. Daarna bezoeken we de ” droge rots tuin ” van Ryoanji uit 1450.De simpele maar opvallende tuin meet slechts 25 meter van Oost naar West en 10 meter van Zuid naar Noord. In de rechthoekige tuin staan geen bomen o.i.d. maar liggen slechts 15 stenen ( rotsen -max. 80 cm hoog) ) en wit gravel.  De muren zijn gemaakt van klei gekookt in olie en in de loop der jaren is de olie  eruit gelopen wat een mooi natuurlijk licht / donker effect op de muur geeft. We gaan terug met de bus en stappen over bij Gion, het geisha gebied, maar het is nog te vroeg om de geisha naar hun werk te zien gaan. Nog even over de bus, achterin stap je in en voorin uit, bij het uitstappen betaal je gepast via een munten teller (of laat je dag-kaart zien), zwartrijden komt hier niet voor want dat is de eer van een Japanner te na. Nu is het zo druk bij de bus dat er een queu staat bij de halte om in te stappen en wanneer de achterdeur van de bus opengaat dan ” prop” je je letterlijk in de bus,  totdat er geen muisje meer bij kan. Dit alles wel op zijn Japans, ieder op zijn beurt en geen geduw of getrek maar heel gedisciplineerd.

Dag 2 Kyoto

Opnieuw heerlijk weer vandaag, zonnig en 22 graden. Wat is mooier dan met zulk weer het Filosofen Pad ( Tetsugaku no Michi ) te lopen? Dit pad is 2 km lang en loopt langs een kanaal met kersenbloemen bomen, villa’s, tuinen en kleine tempels.. Het pad dankt zijn naam aan filosofie professor Kitaro die dagelijks dit pad liep met zijn hond. Langs het pad zie je schilders, lokalen die hun hond uit laten, kleine winkeltjes, cafe’s en Japanse theehuizen. Het is een mooie wandeling zo onder de kersenbloesem bomen, halverwege drinken we een kopje koffie en aan het eind van het pad nemen we de bus naar het oude centrum en bezoeken we de Nishiki Food markt. Deze overdekte markt met meer dan 100 winkels staat bekend als  de ” Kyoto Keuken”. Hier vindt je traditionele zoetigheden, Japans zoet-zuur, verse en gepekelde vis, keuken benodigdheden, souvenirs, kleding , traditionele Japanse slippers en daarnaast sportschoenen. Ongelooflijk wat de Japanners met groenten,kruiden vis e.d. oftewel met eten allemaal doen. ( Volgens de krant The Japan Times heeft Japan op de Bocuse d’ Or,  een kookwedstrijd voor landen die gehouden is eind januari, de derde prijs gewonnen na Frankrijk en Zweden). Als laatste vandaag bezoeken we op de terugweg naar het hotel een (1) van Japans meest populaire tempels de Kiyomizu-dera Tempel die ook op de Unesco Wereld Erfgoed lijst staat.. De naam betekent puur water en men zegt dat degene die van dit water drinken gezegend  worden met wijsheid, gezondheid en een lang leven. We shall see. Ik hoef er niet bij te vertellen dat het hier buiten gewoon druk is want wij zijn niet de enige die dit graag willen.De stad Kyoto is een heel plezierige, vriendelijke stad. Opvallend is de drukte overal, in de winkels, eethuizen, koffieshops, wat een hoeveelheid mensen. Regelmatig moeten we in de rij staan en wachten op een tafeltje om iets te eten of te drinken. Heel normaal hier. Ook op straat is het zo druk, het lijkt wel of iedere Kyotenaar buiten huis is. Iets anders opmerkelijk is dat je in Kyoto zo regelmatig mensen een kimono ziet dragen, zowel man als vrouw, jong en oud. Niet eerder hebben we de kimono op zo’n grote schaal zien dragen.

Dag 3 Kyoto – Nara – Kyoto

Sneeuwt het  vandaag?  Nee, dit is de kersenbloesem die van de bomen wordt geblazen. Het weer is omgeslagen, geen zon en 22 graden zoals gisteren maar wind, regen en 15 graden. We besluiten een dagtrip naar Nara ( 370.000 inw.en +/- 60 km ten zuiden van Kyoto) ) te maken. De stad werd gesticht in 710 door keizerin Genmei onder de naam Heijo – oord van vrede- om dienst te doen als hoofdstad voor Japan. We nemen de trein vanaf Kyoto station en een uur later staan we in Nara. We bezoeken de Todaiji Tempel met Chinese en Japanse invloeden. Yvonne koopt koekjes om de tamme herten ( shika) de boodschappers van de goden te voeren en ik een paraplu ( Yvonne heeft er al een) .  De grote houten tempel, welke maar 2/3 is van de oorspronkelijke tempel wedijvert met de Sanjusangen-do tempel uit Kyoto welke het grootste houten gebouw van Japan is. De Budha sculptuur in de tempel is 16 meter hoog en weegt 500 ton. We lopen een klein stukje door het park maar gaan terug naar het station, een beetje gedwongen door de regen en we krijgen het koud. Aanvankelijk wilden we op de terugweg van Nara  naar Kyoto uit de boemeltrein stappen in Uji om de  Byodo -in tempel te bezoeken maar de receptie in het hotel vertelde ons dat de tempel is ingepakt wegens restauratiewerkzaamheden. Daarvoor hebben we nu gekozen om een paar halten verder dan Uji uit te stappen in Inari om de Fushimi Schrijnen te bezoeken. Inari heiligdommen zijn herkenbaar aan de stenen vossen met een slab.  Bij het Fushimi heiligdom staat een doorgang  van honderden torii’s , een van de vele heiligdommen voor Inari ( de god van rijst en sake). We eindigen de avond met veel regen en onweer.

Dag 4 Kyoto – Arashiyama – Kyoto

Onze laatste dag alweer in Kyoto. Een donkere lucht deze morgen maar het is nog droog. Vandaag nemen we de trein naar West  Kyoto naar Arashiyama en het Sagano gebied.  Daar aangekomen regent het alweer aardig. We bezoeken de Otagi Nenbutsu-ji Tempel uit de 8e eeuw en die in 1922 verplaatst is naar de huidige locatie. Op het tempel complex staan 1200  vrolijke , gezellige stenen figuurtjes van Rakan (discipel van Shaka, stichter van het Boedisme) De figuurtjes zijn (recent)  gemaakt door mensen uit geheel Japan. We wandelen in de regen naar de Nembutsu-ji tempel waarvan men zegt dat deze door de priester  Kukai,( 774-835) stichter van het Shintoisme is neergezet. In de 9e eeuw was dit de plek waar de doden werden begraven. Op de begraafplaats staan 8000 stenen Buddha’s oorspronkelijk gemaakt als grafstenen voor de doden uit de Heian periode (793-1183) tot de Edo periode ( 1615-1868). De grafstenen  zijn op de begraafplaats in lijn neergezet nadat ze 100 jaar geleden zijn gevonden in het naast gelegen bamboebos. Een stukje verderop ligt de huidige begraafplaats. Het is inmiddels droog geworden en de zon komt erbij. We vervolgen onze wandeling en lopen door de “lint” straat met links en rechts huizen, winkels en restaurants . We lopen nog een stukje door het bamboe bos, ongelooflijk zo hoog, om te eindigen bij de Tenrryu-ji de eerste Zen Tempel in Japan. De tempel is verschillende keren verbrandt, en de huidige tempel dateert uit de Meiji periode 1868-1912. De  Sogenchi tuin is,ondanks dat veel kersenbloesem is uitgevallen door de regen en wind van vandaag en gisteren, nog volop in bloei mat andere bloemen en is ook nu nog erg mooi. Tempel en tuin staan sinds 1994 op de werelderfgoed lijst. Na nog even op de Togetsukyu brug over de hard stromende rivier te lopen keren we terug naar het hotel.